Partnerzy portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Producenci inwestują w nowe smaki i produkty

Rynek produktów żywnościowych w Polsce jest bardzo rozdrobniony. Wśród licznej grupy niewielkich producentów i spółdzielni mleczarskich, wyróżnia się kilkadziesiąt dużych producentów. To właśnie te największe firmy wprowadzają na rynek najwięcej nowości. PMR przeanalizował taktykę wprowadzania na rynek nowości 60 największych firm produkujących żywność sprzedawaną w polskich sklepach.


Autor: portalspozywczy.com.pl
Data: 03-04-2008, 16:53

Jak wynika z raportu „Food product development in Poland 2007”, nowe produkty najczęściej (47 proc. przypadków) polegały na wprowadzeniu nowych smaków w już istniejących liniach produktowych.

Wśród nowych smaków najpopularniejsze są te nawiązujące do mniej lub bardziej egzotycznych kuchni świata: np. włoskiej, hiszpańskiej czy tajskiej. To produkty adresowane do ludzi ciekawych świata, otwartych na nowe doznania. Ale popularność zagranicznych specjałów (choć przetworzonych pod polskie gusta) nie oznacza, że producenci zapominają o tradycji. Drugą pod względem popularności kategorią nowych smaków są te nawiązujące do „domowych”, „staropolskich”, albo jak kto woli „babcinych” przepisów.

Popularne są także produkty o dodatkowych walorach zdrowotnych lub dietetycznych. W ten sposób producenci odpowiadają na rosnącą świadomość zdrowotną wśród części konsumentów w Polsce.

14 proc. nowości wprowadzonych na rynek to produkty, których zadaniem jest ułatwianie życia konsumentom, dowiadujemy się z raportu PMR. Ta kategoria obejmuje zarówno wygodniejsze opakowania jak i produkty przeznaczone do oszczędzania czasu, na przykład gotowe dania do podgrzania w kuchence mikrofalowej.

Interesującym jest fakt, że więcej nowości polegało na wprowadzeniu produktów premium, niż tańszych wersji dla oszczędnych. Wygląda na to, że konsumenci coraz chętniej kupują produkty o wyższej jakości, ale też o wyższej cenie. W każdym razie, wierzą w to producenci. Wiara ta jest uzasadniona nie tylko przez statystyki gospodarcze, informujące o wzroście dochodów, ale także przez dynamiczny rozwój sieci handlowych specjalizujących się w bardziej wyszukanym asortymencie, takich jak poznański Piotr i Paweł i krakowska Alma.

Specyficzną kategorią są nowości międzysektorowe. Marki, które zdobyły uznanie w swojej kategorii produktów, pojawiają się w kategoriach pozornie odległych. Przykładowo, producent jogurtów Bacha wypuścił w kwietniu 2007 jogurt Zozole, we współpracy z firmą Mieszko, która wcześniej wypromowała cukierki musujące o tej nazwie.

Na konkurencyjnym polskim rynku nowości są istotnym środkiem do uzyskania przewagi. Siłą rzeczy, więcej możliwości mają tutaj duże firmy, dysponujący znacznymi środkami na marketing i reklamę oraz zdolnych do zaakceptowania wyższego ryzyka. Jednak także dla mniejszych wprowadzenie atrakcyjnych nowych produktów może być kluczem do sukcesu.

Raport: PMR Publictions

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.237.138.69
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!