Portal Spożywczy - FMCG, handel, rynek spożywczy

Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Handel

Sieci napotkały barierę rozwoju

  • Autor: Edyta Kochlewska
  • Data: 15-03-2016, 10:13
2015 rok upłynął firmom handlowym na optymalizacji sieci sprzedaży, szukaniu okazji do akwizycji i wchodzeniu na rynek z nowymi formatami, bardziej dopasowanymi do zmieniających się trendów konsumenckich. Jednocześnie był to rok, w którym rozwój kanału nowoczesnego drastycznie wyhamował.
Sieci napotkały barierę rozwoju

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W 2015 roku z rynku zniknęło 3,8 tys. małych sklepów prowadzących sprzedaż produktów spożywczych. Według prognoz firmy analitycznej Roland Berger, w latach 2015- 2018 z polskiego rynku handlu tradycyjnego zniknie kolejne 6 tys. sklepów. W 2008 roku małych sklepów było jeszcze 97,8 tys. i stanowiły 51 proc. rynku, dziś ich udział w handlu produktami z branży FMCG wynosi 37 proc. O ile jednak do tendencji zmniejszania się liczby sklepów formatu małopowierzchniowego zostaliśmy już przyzwyczajeni przez wiele lat, o tyle nowością jest drastyczne wyhamowanie wzrostu na rynku sklepów wielkopowierzchniowych: hipermarketów, dyskontów.

Sieci napotkały barierę rozwoju

Rok 2015 był przełomowy, bo choć nadal spadała liczba sklepów małych, niezależnych, to także sieci wielkopowierzchniowe napotkały na poważną barierę rozwojową. I choć dyskontów oraz hipermarketów nadal przybywa, to dynamika otwarć spadła o 100 proc. Najciekawszym trendem w 2015 roku było znaczne spowolnienie rozwoju sieci dyskontowych. W 2015 roku otworzyło się mniej niż 150 takich sklepów, podczas gdy rok wcześniej było to około 300 sklepów rocznie. Jest to jednak wyłącznie skutek mniejszej ekspansji Biedronki, inne sieci miały podobne tempo wzrostu, co w poprzednich latach - stwierdza Maciej Bartmiński, prezes firmy Market Side. I tak w kategorii hipermarketów przybyło 19 sklepów - 18 Kauflandów i 1 Carrefour. Pozostałe sieci hipermarketów albo nie uruchomiły żadnego sklepu, albo tak jak Tesco optymalizowały sieć sprzedaży, zamykając placówki lub zmniejszając ich powierzchnię. Tesco Polska na koniec 2015 roku zarządzało siecią 440 sklepów wobec 449 rok wcześniej, co oznacza, że w ciągu roku firmie ubyło w sumie 9 placówek i ograniczyło zajmowaną powierzchnię o 38 tys. mkw. W ciągu roku Tesco zdecydowało się także na stworzenie jednego wspólnego centrum operacyjnego dla Europy Środkowo-Wschodniej z siedzibą w Czechach. W 2015 roku w kategorii dyskontów przybyło co prawda ok. 150 placówek: 80 Biedronek, 31 sklepów Lidl, 20 Netto oraz 12 placówek sieci Netto. Jednak jeszcze rok wcześniej sama Biedronka uruchomiła 200 sklepów, Lidl ok. 30, Netto 20 z 40 planowanych, a Aldi 15 placówek, czyli razem blisko 300 sklepów. W 2015 roku okazało się także, że na rynku poza 4 dużymi zagranicznymi graczami nie ma miejsca na nowy podmiot i sieć Dyskont Czerwona Torebka, która planowała rozwój na poziomie 100 sklepów rocznie, po otwarciu 38 placówek została zlikwidowana. Zdaniem analityków, wyhamowanie wzrostu sieci to efekt niezwykle konkurencyjnego rynku polskiego, który powoli dochodzi do granicy nasycenia. W Polsce wyczerpują się także atrakcyjne lokalizacje pod budowę i otwarcia nowych sklepów. Dodatkowo nakładają się na to zmieniające się nawyki konsumenckie. Coraz częściej klienci szukają sklepów, gdzie zrobią szybkie zakupy blisko domu. Druga tendencja to powrót do źródeł i szukanie sklepów z ciekawą ofertą: tradycyjną, zdrową żywnością oraz indywidualną obsługą klienta. Kupujący nie chcą być dla sprzedawców anonimowi, oczekują interakcji na poziomie "sąsiedzkiej bliskości", stąd renesans targowisk, bazarków, gdzie takiej atmosfery można jeszcze doświadczyć. Tej przewagi małych punktów od lat nie są w stanie przebić wielkie sieci. O ile jednak do niedawna sieciom wielkopowierzchniowym sprzyjał fakt, że na rynku jedyną królową była cena, to teraz do czynników, które mają znaczenie, doszła także bliskość, wygoda, czas poświęcony na zakupy i jakość towaru.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

komentarze (0)

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!