• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

strefa premium

2020 r. nie będzie łatwo zapomnieć - handel będzie odrabiał straty przez kilka lat

Według ostatnich badań 67% Polaków uważa, że 2020 rok był jednym z najgorszych okresów w ich życiu. Podobne zdanie na ten temat może mieć branża handlowa, szczególnie jeśli pomyśli o rządowych obostrzeniach. Jakie wydarzenia zdominowały mijający rok? Na pewno będą to trzy lockdowny, ogłoszenie przejęcia Tesco Polska przez właściciela sieci Netto oraz kolejne kary nakładane przez prezesa UOKiK na sieć Biedronka.
  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 30-12-2020, 15:15
2020 r. nie będzie łatwo zapomnieć - handel będzie odrabiał straty przez kilka lat
Handel będzie odrabiał straty przez kilka lat; fot. shutterstock.com

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Rok 2020 upłynął pod znakiem pandemii COVID-19. Handel detaliczny musiał zmierzyć się z licznymi wyzwaniami, m.in.: ograniczeniami w działalności, a w przypadku galerii handlowych i sklepów z artykułami przemysłowymi – z czasowym lockdownem, zmianą zwyczajów zakupowych konsumentów, koniecznością utrzymania ciągłości łańcucha dostaw oraz zapewnienia środków bezpieczeństwa pracownikom i konsumentom, olbrzymimi kosztami wdrożenia polityki bezpieczeństwa czy zmianami w systemie organizacji pracy. Generalnie cały handel poniósł straty z uwagi na limity osób przebywających w sklepach, przy czym branża non-food ucierpiała najbardziej.  Zauważalny był odpływ klientów tradycyjnych sklepów do kanału e-commerce. Sytuacja ta przełożyła się na spadki obrotów części firm, co – w połączeniu  z obciążeniem handlu blisko 20 daninami – osłabiło kondycję sektora. Mimo trudności, handel detaliczny realizował cele strategiczne takie, jak przyspieszona digitalizacja czy polityka środowiskowa. Poza kwestiami związanymi z pandemią, przestrzeń publiczną zdominował dyskurs dotyczący nowych danin planowanych przez rząd na 2021 rok oraz zakazu handlu w niedziele (przywrócenie handlu w niedziele jako remedium na choćby częściowe odrobienie strat spowodowanych pandemią oraz sposób na zwiększenie bezpieczeństwa pracowników i konsumentów) – podsumowuje Renata Juszkiewicz, prezes POHID.

A jakie perspektywy kreśli rok 2021 przed branżą handlową?

- Rok 2021 będzie rokiem dużej niepewności oraz nowych podatków. Dalszy rozwój sytuacji pandemicznej uzależniony jest od skali szczepień w naszym kraju. Będzie to miało wpływ na obrane przez firmy strategie działań. Nad branżą wisi widmo kilkunastu nowych obciążeń fiskalnych takich, jak podatek handlowy, opłata mocowa, opłata cukrowa i od małpek, podatek od plastiku, podatek od deszczu, podatek od śladu węglowego, podatek od transakcji finansowych, zmiany w podatku CIT i VAT, podatek cyfrowy, rozszerzenie opłaty reprograficznej itp. Nowe daniny uderzą w firmy handlowe i odbiją się negatywnie na łańcuchu dostaw oraz branżach powiązanych z handlem, a w konsekwencji na portfelach Polaków i na całej gospodarce – mówi nam Renata Juszkiewcz.

Dalsza część artykułu (88%) jest dostępna dla zarejestrowanych subskrybentów serwisu, którzy wykupili dostęp do usługi "Strefa premium". lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
Masz pytania? Napisz!
premium@portalspozywczy.pl
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!