Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Analitycy: Dane o sprzedaży detalicznej pozytywne, choć niepokoi marazm w sprzedaży dóbr luksusowych

Opublikowane we wtorek dane Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) pokazały utrzymanie się dodatniej dynamiki sprzedaży detalicznej, choć należy pamiętać o niskiej ubiegłorocznej bazie statystycznej. Niemniej bardzo realny staje się scenariusz zakładający systematyczną poprawę tego wskaźnika także w tym roku. Niepokojąca jest jednak nadal bardzo słaba sprzedaż dóbr luksusowych.

Dziewiąty kolejny miesiąc dodatniej dynamiki sprzedaży detalicznej, który przyniósł tym razem wzrost o 7,2%, spotkał się z zadowoleniem na rynku, szczególnie, że ponad 20-proc., był wzrost sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Ważnym czynnikiem było także utrzymanie dodatniej dynamiki w segmencie motoryzacyjnym, trzeba bowiem pamiętać, że w październiku ostatecznie wygasł pozytywny impuls wygenerowany przez rząd niemiecki, czyli dopłaty do zakupów nowych samochodów. Pomogli tutaj jednak rodzimi konsumenci, którzy nabyli sporo samochodów - zarówno firmy auta kupujący "z kratką", jak i zwyczajni klienci korzystający ze znacznych w ubiegłym roku obniżek na modele z rocznika 2009.

W tym samym kierunku, a wręcz zaskakująco pozytywnie, zadziałał segment odzieży i obuwia oraz farmaceutyczny, które zanotowały wzrost zarówno w ujęciu miesięcznym, jak i rocznym. Można to wytłumaczyć tylko w jeden sposób - zaskakująco mroźną zimą. To skłoniło Polaków do dokonywania, często nieplanowanych wcześniej, zakupów ubiorów zimowych oraz leków. Nie należy także zapominać o efekcie świąteczno-noworocznym, który bardzo mocno wspomógł grudniowe odczyty, ponieważ odzież czy obuwie są bardzo popularnymi prezentami pod choinkę. Zima przyczyniła się również do wyższej sprzedaży w kategorii paliwa. Znaczenie miała również niska baza z 2008 r. - drugiego miesiąca globalnego kryzysu, który wywołał duże zaniepokojenie i obawy o przyszłość także w naszym kraju, w tym wyraźne ograniczenie premii.

Niemniej choć dobre wyniki sprzedaży motoryzacji, odzieży i leków plus statystyka pozwalają z zadowoleniem odczytywać grudniowe dane, to jednak są kategorie na które trzeba patrzeć z większą uwagą i nawet z obawami. Dotyczy to przede wszystkim sprzedaży dóbr luksusowych i trwałego użytku np. w kategorii "meble, AGD, RTV". Jej blisko 7-proc. spadek r/r i 1,5-proc. w całym 2009 r. wobec roku 2008 może sugerować, że ograniczanie zakupów przez gospodarstwa domowe dóbr tego rodzaju jest niestety tendencją bardziej trwałą, niż mogło się wcześniej wydawać. Nadzieją na zmianę tego zjawiska są napływające coraz lepsze informacje z globalnej gospodarki, nadal rosnące płace i stabilizacja na rynku pracy. Dodając do tego coraz łatwiejszy dostęp do kredytu oraz bardzo niską ubiegłoroczną bazę statystyczną można z lekkim optymizmem patrzeć w przyszłość i oczekiwać coraz wyższych odczytów danych o sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach, w tym także w segmencie dóbr trwałych czy nawet! luksusowych.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.237.178.91
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!