Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Analitycy: W grudniu sprzedaż w sklepach wzrosła o 6,2 proc.

Kolejny miesiąc wzrostu sprzedaży detalicznej (oczekiwane 6,2 proc. r/r w grudniu wobec 6,3 proc. r/r odnotowanych w listopadzie) jest znów wiadomością, która powinna utrwalić optymizm i wiarę Polaków w coraz lepszą przyszłość.

 Nie oznacza to jednak, że można ogłosić definitywny koniec trudnych czasów dla producentów i sprzedawców - należy bowiem nadal pamiętać o trudnej sytuacji na rynku pracy, stabilizacji na niskim poziomie dynamiki wynagrodzeń oraz efekcie niskiej bazy statystycznej, która będzie w najbliższych miesiącach mocno wspierać kolejne odczyty tego wskaźnika.

Dziesięciu ekonomistów, uwzględnionych w ankiecie agencji ISB, przewiduje, że sprzedaż detaliczna wzrosła w grudniu o 6,2%. Rozbieżności w ich oczekiwaniach są dość znaczne i wahają się od 4,7% do 8,3% przy średniej na poziomie 6,17%.

Grudzień był kolejnym miesiącem wzrostu sprzedaży detalicznej, ale - podobnie jak w listopadzie - należy wziąć dużą poprawkę na statystykę, która odegrała sporą rolę w ponad 6-proc., przewidywanym wzroście tego wskaźnika. Jest to efektem pierwszego uderzenia globalnego kryzysu w 2008 r., które spowodowało bardzo duży strach Polaków przed utratą pracy i obniżeniem komfortu życia. Na to nałożyło się silne zacieśnianie warunków udzielania kredytów, co mocno odbiło się konsumpcji w bardzo newralgicznym okresie czyli Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku. Ten efekt zminimalizowała wówczas nieco wyższa niż zwykle sprzedaż samochodów, dzięki nieco wcześniejszym promocjom, ale także obawom części klientów przed znacznymi podwyżkami w nowym roku lub jeszcze bardziej rygorystycznej polityce banków.

Niemniej efekt bazy statystycznej będzie w najbliższych miesiącach działał dość mocno, co w połączeniu ze stale rosnącym optymizmem Polaków po zaskakująco łagodnym przejściu polskiej gospodarki przez globalny kryzys, daje nadzieję na zdecydowane odbicie sprzedaży detalicznej w kolejnych miesiącach. Nie można jednak od razu dwucyfrowych dynamik wzrostu, ponieważ przez ostatnie 12 miesięcy Polacy jednak mocno zmienili preferencje zakupowe i gros wydatków to towary pierwszej potrzeby. Dlatego nawet w przypadku wzrostu nakładów gospodarstw domowych na żywność czy podstawowe produkty przemysłowe należy uważnie śledzić raporty z rynku towarów trwałego użytku i luksusowych.

więcej informacji:

sprzedaż detaliczna RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.112.123
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!