• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Analityk Nielsena: Kryzysu nie ma, ale widać pierwsze objawy spowolnienia w sprzedaży żywności

Rok 2008 w polskim handlu detalicznym rozpoczął się od znaczących wzrostów sprzedaży. Wzrosty zakończyły również ten rok. Pomimo światowego kryzysu, Polacy wciąż zwiększają swoje wydatki na produkty spożywcze, wydaje się więc, że kryzys nas jeszcze nie dotyczy - pisze dla portalu spożywczego Agnieszka Bujak, Communications Manager w firmie analitycznej The Nielsen Company.
  • Autor: Agnieszka Bujak, Communications Manager w firmie analitycznej The Nielsen Company
  • Data: 08-01-2009, 13:05
Analityk Nielsena: Kryzysu nie ma, ale widać pierwsze objawy spowolnienia w sprzedaży żywności

Największe kategorie spożywcze monitorowane przez Nielsena odnotowały w roku 2008 w stosunku do 2007 (grudzień'07-listopad'08 vs. grudzień 2006-listopad 2007) wzrost sprzedaży detalicznej - wolumenowo był to w większości przypadków wzrost jednocyfrowy, wartościowo dwucyfrowy.

Sprzedaż piwa, kategorii generującej 1/5 obrotów koszyka spożywczego Nielsena, wzrosła w analizowanym okresie o 14 proc. wartościowo i 8 proc. wolumenowo. Dynamika wódki, która jest kolejną kategorią w koszyku, była jeszcze wyższa - odpowiednio 21 i 19 proc.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Oczywiście zastanawiając się nad kryzysem na naszym rynku, należy pamiętać, że pierwsze jego echa pojawiły się wczesną jesienią tego roku, tak więc analizując dane za cały rok możemy nie wychwycić jeszcze spowolnienia gospodarczego.

Jak więc wyglądają wyniki za ostatnie miesiące roku 2008?

Październik i listopad 2008 r., wbrew obawom, przyniosły wzrosty sprzedaży wszystkich większych kategorii spożywczych, w porównaniu z analogicznym okresem roku 2007. Dla przykładu obroty piwem zwiększyły się o 17 proc., wódką o 19 proc., sokami, napojami niegazowanymi i nektarami o 13 proc., napojami gazowanymi o 19 proc., wodą o 17 proc., serami o 6 proc.

Co ciekawe dla wielu kategorii dynamika rozwoju sprzedaży w okresie październik-listopad 2008 vs. październik-listopad 2007 była wciąż znacznie wyższa niż dymnika obserwowana rok wcześniej (październik-listopad 2007 vs. październik-listopad 2006). Taka sytuacja widoczna była np. dla piwa, wódki, napojów gazowanych, wody czy pralin.

Są jednak kategorie, dla których dynamika sprzedaży pod koniec roku 2008 spadła w porównaniu z rokiem poprzednim, choć należy pamiętać, że wciąż kategorie te notowały wzrost sprzedaży. Tak działo się między innymi dla serów, jogurtów, żółtych tłuszczy i słodkich wypieków.

Czy są to pierwsze oznaki kryzysu? Na razie ciężko powiedzieć, z pewnością można powiedzieć jednak, że rynek rządzi się własnymi prawami, ma pewną inercję, a reakcje konsumentów, nie są aż tak szybkie jak reakcje mediów.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Prawnik 2009-01-05 12:47:01

    Przecież to jakiś absurd, 20% wzrost sprzedaży wódki. Spożycie wódki w Polsce per capita jest jednym z najwyższych na świeice.

    Odpowiedz
  • dobra cena 2009-01-13 01:00:08

    Agencje ratingowe prognozowały pozytywnie odnośnie Lehman Brothers , podobnie instytucje nadzoru finansowego a co mamy dzisiaj -gospodarcze tsunami . Ja widzę te fale , inni może nie widzą albo nie chcą widzieć - ok . Nie chciałbym jutro obudzić się z ręką w nocniku . Powstaje zatem pytanie co robić ? Moim skromnym zdaniem oszczędzać .

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!