• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Analiza: Sklepy przed świętami mocno monitorują konkurencję. Wiele produktów ma identyczne ceny

Instytut Badawczy ABR SESTA i Grupa Mobilna Qpony-Blix porównały obecne ceny 20 produktów, które były najczęściej promowane przed zeszłorocznymi świętami. Tym razem najtańsze artykuły znaleziono w hipermarketach – E.Leclerc, Auchan oraz Tesco. Zaraz za nimi uplasował się Aldi. Biedronka zajęła 7. miejsce, a Lidl – 12. Różnica między pierwszym i ostatnim sklepem w całym rankingu wynosi prawie 30%. Najdrożej wyszło w Piotrze i Pawle. Zestaw ww. artykułów średnio najwięcej kosztował w supermarketach.
  • Autor: MondayNews
  • Data: 18-12-2018, 08:50
Analiza: Sklepy przed świętami mocno monitorują konkurencję. Wiele produktów ma identyczne ceny
fot. materiały prasowe

Widać też, że sklepy dopasowują swoje ceny do konkurencji. Dla przykładu, koszt zakupu bananów był identyczny co do grosza w 12 sieciach. Tego typu przypadków jest więcej na rynku.

– Koszyk produktów, które były najczęściej promowane w zeszłym roku przed Bożym Narodzeniem, znajdziemy w sieci E.Leclerc w cenie 100,42 zł, potem – w Auchan – 102,41 zł, a następnie w Tesco – 105,36 zł. Trzeba zauważyć, że porównywane ze sobą artykuły marek narodowych mają duży udział w strukturze sprzedaży hipermarketów. Wynika to z lepszych możliwości negocjacyjnych w porównaniu do tych, jakie mają supermarkety. Z kolei dyskonty częściej przyciągają klientów promocjami na towary marek własnych – mówi Sebastian Starzyński, prezes Instytutu Badawczego ABR SESTA.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Co ciekawe, Aldi ma 4. miejsce. I jest to najlepsza pozycja, jaką uzyskał dyskont w tym zestawieniu. Najwięksi gracze z tego formatu byli dużo dalej. Jednak rozbieżność miedzy ww. siecią a Biedronką jest niewielka, bo wynosi zaledwie 1,77 zł, czyli ok. 1,5%. Przewaga cenowa Aldi nad Lidlem i Netto również jest nieduża. Zatem nie mamy do czynienia ze zjawiskiem całkowicie odstających od siebie cen, tylko z różnicami w obrębie kilku produktów.

– Najtańszy i najdroższy sklep w całym zestawieniu dzieli aż 29%. Ale trzeba pamiętać o tym, że reprezentują one odmienne formaty. Hipermarket E.Leclerc może mieć zupełnie inne relacje z dostawcami niż supermarket delikatesowy Piotr i Paweł. Ten ostatni od lat jest postrzegany przez klientów jako punkt sprzedaży asortymentu premium. Moim zdaniem, na ceny sprzedawanych w nim produktów wpływają m.in. lokalizacje placówek. Dosyć często mieszczą się one w centrach handlowych, gdzie dużo płaci się za wynajem – stwierdza Marcin Lenkiewicz, wiceprezes Grupy Mobilnej Qpony-Blix.

Patrząc na poszczególne formaty, można zauważyć, że ww. koszyk produktów jest średnio najtańszy w hipermarketach – 106,15 zł. Więcej trzeba za niego zapłacić w dyskontach – 110,53 zł, a także w supermarketach – 114,15 zł. Zdaniem Macieja Ptaszyńskiego, dyrektora generalnego Polskiej Izby Handlu, powodem najniższych cen w hipermarketach jest to, że znajdują się obecnie w najtrudniejszej sytuacji rynkowej ze wszystkich formatów handlowych. Malejąca popularność tego typu sklepów wśród klientów sprawia, że muszą agresywnie walczyć o ich uwagę.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!