Półki sklepowe, gazetki i reklamy na hali sprzedaży są też najważniejszymi źródłami informacji na temat produktów dostępnych w danym sklepie, a reklama w miejscu sprzedaży zwiększa sprzedaż reklamowanych produktów aż o jedną piątą.

Według badań firmy in-Store Media, 78 proc. klientów podejmuje decyzję o zakupie konkretnego produktu dopiero w punkcie sprzedaży. Około 70 proc. z nich deklaruje, że ma wstępnie wybranych kilka marek szukanych produktów, zaś pozostałe 30 proc. idzie na zakupy nie mając takich preferencji – jednak w przypadku obu grup ostateczna decyzja zapada przed półką z towarem.

Głównymi źródłami informacji dla kupujących na temat produktów dostępnych w danym sklepie są: ekspozycja na półce sklepowej (69 proc.), gazetki sieci handlowej (36 proc.) i reklamy produktów widoczne na hali sprzedaży (31 proc.). Co ważne, aż co trzeci badany potwierdził, że dopiero w sklepie dowiaduje się o nowościach produktowych (35 proc.).

Według większości respondentów dobrze dobrana reklama w sklepie przypomina klientom o konieczności kupna danego produktu (71 proc.), w przyjazny sposób dostarcza informację o produktach dostępnych w danym punkcie sprzedaży (71 proc.), zachęca do kupna określonych produktów (75 proc.) i zwiększa atrakcyjność marek w oczach klientów (69 proc.).

W przypadku wielu kanałów komunikacji reklama może przeszkadzać i irytować odbiorców. Jednak idąc na zakupy klient jest otwarty na komunikację ze strony sieci handlowej i marek, gdyż oczekuje, że informacje na temat dostępnych produktów i nowości ułatwią mu podjęcie korzystnych decyzji zakupowych. Właściwie zorganizowana komunikacja i reklama w sklepie są pozytywnie odbierane przez klientów, ponieważ zwiększają ich satysfakcję z dokonanych wyborów – powiedział Tomasz Małecki, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w firmie in-Store Media.

Badania pokazały też, że reklama w punktach sprzedaży powoduje wzrost sprzedaży reklamowanych produktów średnio o 19 proc. w porównaniu ze sklepami, w których reklamy nie były obecne. Wzrost ten był zbliżony we wszystkich badanych kategoriach (żywność, chemia gospodarcza, napoje i alkohole oraz kosmetyki), jedynie w przypadku napojów sięgnął aż 24 proc.. Reklama w sklepach powoduje też wzrost świadomości marki (TOM, Top-of-Mind) o 62 proc. i wzrost intencji zakupowych o 75 proc.. Badanie pokazało także, iż szczególnie korzystne efekty przynosi łączenie różnych form reklamy.

Badania sprzedażowe są prowadzone przez firmę in-Store Media we współpracy z sieciami handlowymi, natomiast badania marketingowe są realizowane na zlecenie i według metodologii in-Store Media przez firmę Nielsen metodą PAPI na próbie ok. 600 kwalifikowanych klientów w sklepach sieci Carrefour i Kaufland. 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl