Badanie: Branża e-handlu inwestuje w rozwój oferty i budowę marki
Im dłuższy staż sklepu internetowego, tym mniej przypomina on sposób na dodatkowy zarobek, a bardziej firmę mocno inwestującą w rozwój - wskazują dane z badania na grupie kilkuset właścicieli sklepów internetowych Shoper. Sporządzony na jego podstawie raport rzuca światło na tę przemianę. Pokazuje też kondycję polskiej branży e-commerce po kolejnym ciekawym roku.

Shoper w opracowanym właśnie raporcie „Multiwyzwania” przygląda się kondycji polskiego e-handlu. Publikacja opiera się na badaniu przeprowadzonym wśród 445 właścicieli sklepów internetowych. Raport jest już 9-tym tego typu podsumowaniem roku. Tym razem jego twórcy zmodyfikowali formułę badania, skupiając się na kwestii ekspansji biznesu i drogach rozwoju e-sklepów.
- Ostatni rok upłynął pod znakiem wejścia w życie RODO i zakazu handlu w niedzielę, premiery Allegro Smart i debiutu w internecie wielu globalnych marek. Jednak żadne z tych zdarzeń nie wywróciło internetowego handlu do góry nogami. Branża wyraźnie okrzepła i rośnie, mocno inwestując w siebie - pisze we wstępie do raportu Łukasz Kozłowski, Client Growth Expert Shopera - Mnogość podejmowanych przez naszych sprzedawców prób rozwoju sklepów pokazuje, że wbrew pozorom w e-commerce też trzeba się zaangażować i poświęcić odpowiednio dużo czasu, aby osiągnąć sukces sprzedażowy - dodaje ekspert.
Polski e-handel u progu 2019 r.
Sklep internetowy może podbić rynek działając z dowolnego miejsca w kraju, ale większość z nich koncentruje się w lokalnych “zagłębiach” e-commerce, a niemal połowa (48,1 proc.) usytuowana jest w trzech województwach - mazowieckim, małopolskim i śląskim. Najwięcej e-sklepów sprzedaje artykuły z kategorii “Dom i ogród’ (22,7 proc.), “Ubrania” (17,6 proc.), oraz “Zdrowie i uroda” (22,7 proc.).
Przede wszystkim jednak większość sklepów sprzedaje z zyskiem. Niemal 3/4 sprzedawców deklaruje, że ich przychody w 2018 r. wzrosły, dla co ósmego ten skok przekroczył 50 proc. Wraz z rozwojem e-biznesów zwiększa się także ich znaczenie dla właścicieli. Okazuje się, że im dłuższy staż sklepu, tym częściej staje się on głównym lub znaczącym źródłem dochodu dla właściciela - wśród sklepów 5-letnich to już 39 proc. Odwraca się też proporcja osób samodzielnie prowadzących biznes do pozostałych sprzedawców, którzy zatrudniają pracowników. 67 proc. zaczyna sprzedawać w sieci samodzielnie, ale już w grupie sklepów z kilkuletnim stażem aż 76. proc. właścicieli działa ze wspólnikiem lub zatrudnia pracowników.
- W badaniu niemal połowa sprzedawców przyznała, że za ich wzrostami stoi dobra koniunktura w branży e-commerce. Mimo to, nie spoczywają na laurach. Większość z nich zainwestowała w rozwój oferty produktowej, reklamę i budowę własnej marki. To pokazuje, że polski e-commerce to miejsce dla ambitnych graczy - zauważa Jacek Zientkiewicz, Brand Manager w Shoper.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.