Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Badanie: Podatek od cukru i ostrzeżenia na produktach to lepsze wybory żywieniowe

Podatki od cukru i specjalne oznaczenia produktów pomagają zmniejszyć jego spożycie – wynika z nowego badania kanadyjskiej uczelni University of Waterloo.

Badanie: Podatek od cukru i ostrzeżenia na produktach to lepsze wybory żywieniowe
fot. shutterstock

Autor: PAP
Data: 02-06-2019, 11:32

W badaniu wzięto pod uwagę ponad 3,5 tys. osób w wieku powyżej 13. roku życia i ich preferencje zakupowe ubiegłej wiosny. Naukowcy zaobserwowali m.in., że podatek od cukru miałby większy efekt, jeśli obejmowałby także soki owocowe.

"Rządy nie muszą czekać z wprowadzeniem takich regulacji, obowiązują one w wielu częściach świata i z sukcesem pomagają ludziom w zdrowszych wyborach żywieniowych - powiedziała Rachel Acton, doktorantka w School of Public Health & Health Systems. - Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, że sok owocowy ma tyle samo cukru, a nawet więcej niż zwykły napój, a te rodzaje produktów nie zawsze są włączone do opodatkowanej grupy, a okazuje się, że powinny być".

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Uczestnicy kupowali żywność i przekąski według kilku scenariuszy, przewidujących różny poziom podatku od cukru, a także rozmaite rodzaje oznaczeń na opakowaniu produktów, w tym - zaproponowane przez kanadyjską agencję Health Canada. Ostrzegały one konsumentów przed wysokim poziomem cukru, soli i tłuszczów nasyconych w gotowych daniach.

Uznano, że kiedy ceny rosły z powodu nałożenia podatku, albo kiedy na froncie opakowania widniało ostrzeżenie przed wysokim poziomem cukru - wówczas ludzie kupowali napoje i przekąski z mniejszą zawartością zarówno cukru, jak i soli oraz tłuszczów i kalorii.

"Jednym z ciekawszych odkryć było to, że oznaczenia na temat wysokiego poziomu niektórych składników były najskuteczniejszą zachętą do zakupów produktów o ich mniejszej zawartości. Tego typu system oznakowania kanadyjski rząd rozważa, a został już wprowadzony w Chile" - powiedziała Acton.

Jak dodała badaczka, inne systemy, jak te nawiązujące do sygnalizacji świetlnej dla kierowców w Wielkiej Brytanii, czy oznakowanie gwiazdkami w Australii i Nowej Zelandii, mają pewien wpływ na ludzkie wybory, ale w mniejszym stopniu.

"Podatki od słodzonych napojów i lepsze oznaczenia składników odżywczych mogą pomóc zapobiegać otyłości i chorobom przewlekłym wynikającym ze złej diety. Dowody są szczególnie istotne ze względu na silny opór branży. Lobbing opóźnia i zagraża wprowadzeniu rozwiązań zaproponowanych przez rząd ponad rok temu" - podkreślił współautor badania prof. David Hammond.

Wyniki badania ukazały się w "International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity". 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

żywność RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    handel RSS ALERT

KOMENTARZE (1)

  • cukier w cukrze 2019-06-03 09:05:36
    Lobbing dotyczy każdej branży gospodarki, m.in. cukru. Można mieć zdrowy produkt i co z tego, jak lobbing nie wpuści takiego produktu, a jeśli nawet, to produkcja jego stanie się nieopłacalna("opłaty marketingowe" zeżrą cały zysk).

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.204.185.54
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!