Ostatecznie powiększyła liczbę oferowanych towarów o ok. 40 proc. W ciągu kolejnych czterech miesięcy, tj. od października 2015 roku do lutego br., nastąpiło zmniejszenie dynamiki wzrostu liczby produktów jedynie o ok. 50, czyli ok. 2,5 proc., ale nie zmniejszyła się dynamika zmian wewnątrz kategorii, gdyż wprowadzono ponad 1000 nowych produktów (i niemal tysiąc wycofano).

W okresie od lutego do października 2015 roku Lidl posiadał w asortymencie stabilną liczbę produktów spożywczo-chemicznych (ok. 1830), natomiast do lutego 2016 roku poszerzył go o niemal 100 pozycji, co prawdopodobnie było reakcją na szybki wzrost oferowanej liczby produktów w Biedronce w pierwszym półroczu 2015 roku. Zmiany w asortymencie w Lidlu są mniej dynamiczne dotyczą bowiem ok. 30 proc. (ok. 500 produktów). Co ciekawe, ok. 50 artykułów, które zniknęły ze sprzedaży w ciągu ub. roku, pojawiło się ponownie w lutym 2016 roku. Może to mieć związek z ich sezonowym charakterem. Zmiany w asortymencie spożywczo-chemicznym częściowo wynikają z produktów sezonowych i promocyjnych, a częściowo z faktu, że co jakiś czas sieci dokonują zmian stałego asortymentu.

Analizując szczegółowo asortyment obu dyskontów w obrębie kategorii spożywczo-chemicznej, można zauważyć, że liczba sprzedawanych produktów poszerza się dynamicznie w Biedronce zwłaszcza w dwóch grupach produktów. Są to głównie napoje bezalkoholowe (obecnie sieć posiada dwukrotnie szerszy asortyment niż w ubiegłym roku) i żywność paczkowana, która wzrosła z 570 artykułów w 2015 roku do 1000 w roku bieżącym. Niektóre kategorie rosły w tej sieci zdecydowanie najszybciej tj. słodkie wyroby cukiernicze i słodycze (z 72 produktów w 2015 roku do 192 w 2016 roku – wzrost o blisko 170 proc.), produkty sypkie np. kasze (z 117 artykułów w 2015 roku do 238 w 2016 roku – wzrost o ponad 100 proc.), żywność przetworzona np. produkty konserwowe (z 125 artykułów w 2015 roku do 244 w 2016 roku – wzrost o 95 proc.).

W kategoriach napojowych w sklepach Biedronki zostało jedynie ok. 45 proc. artykułów, z tych które były obecne rok temu, natomiast  przybyło ok. 100% nowych produktów. W żywności paczkowanej nastąpił wzrost o ponad 135 proc. nowych towarów w porównaniu z lutym 2015 roku. Obecnie Biedronka posiada szerszy asortyment od konkurenta w takich działach jak napoje (o 29 proc.) i mrożonki (o ponad 54 proc.), natomiast Lidl posiada szerszy asortyment w dwóch mniejszych działach tj. leki OTC (o 78 proc.) i produkty dla zwierząt (o 30 proc.). Łącznie asortyment Biedronki jest szerszy od Lidla jedynie o ok. 1 proc. (odpowiednio 2217 i 2186 artykułów).

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl