Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Biedronka i Lidl zarobią na świątecznych zakupach Polaków

  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 27-11-2014, 16:27
Według danych firmy Deloitte jeszcze w 2012 r. jedynie 28 proc. badanych Polaków wybierało dyskonty, jako miejsce gdzie robili świąteczne zakupy spożywcze, rok później było to już 60 proc., a obecnie z wynikiem 63 proc. dyskonty są niekwestionowanym liderem na polskim rynku. Tym samym takie sieci jak Biedronka, Lidl, Netto, czy Aldi mogą liczyć, że polscy klienci tłumnie odwiedzą ich sklepy.
Biedronka i Lidl zarobią na świątecznych zakupach Polaków

Powodów do narzekań nie będą miały także hipermarkety Tesco, Auchan, E.Leclerc, czy Carrefour. 55 proc. ankietowanych przez firmę Deloitte konsumentów planuje kupować żywność także w hipermarketach. Warto jednak zaznaczyć, że to o 2 proc. mniej niż w roku 2012.

Wśród ankietowanych osób rośnie popularność tradycyjnych, lokalnych sklepów spożywczych i piekarniczych. Aż 51 proc. badanych właśnie tam kupi żywność na święta, to o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Symboliczny 1-proc. spadek w badaniu odnotowały supermarkety. W tym roku w sklepach typu Piotr i Paweł, Polomarket, Delikatesy Centrum, Stokrotka, czy Lewiatan zrobi zakupy świąteczne 50 proc. ankietowanych.

Pomimo dużej popularności, jaką cieszą się w Polsce sklepy internetowe, Polacy wciąż nie są przekonani do robienia zakupów spożywczych on-line. W tej kategorii zajmują one dopiero piąte miejsce. 15 proc. badanych klientów zadeklarowało, że zakupy spożywcze zrobi przez internet. To o 5 proc. więcej niż rok wcześniej.

- Można jednak zakładać, że w perspektywie najbliższych kilku lat będą one wzmacnia swoją pozycję gdyż z roku na rok, rośnie procent konsumentów korzystających z tej formy zakupów - tłumaczy Magdalena Jończak, dyrektor w Dziale Konsultingu Deloitte.

W luksusowych sklepach spożywczych, zakupy przed świętami zrobi 12 proc. pytanych, zaś w sklepach całodobowych 11 proc.

Polacy nie zamierzają ograniczać swojego budżetu świątecznego. Na tegoroczne wydatki planują przeznaczyć 13 proc. więcej niż wydali w ubiegłym roku. Zdaniem badanych, na bożonarodzeniowe prezenty, jedzenie oraz spotkania z najbliższymi w 2013 roku wydaliśmy rzeczywiście ok 1.028 zł (wobec wcześniejszych planów 1.126 zł). W tym roku kwota ta ma się zwiększyć do prawie 1.160 zł, czyli porównując wydamy nieco mniej niż wyniósł w 2013 r. przeciętny miesięczny dochód rozporządzalny (tj. po odliczeniu kosztów stałych) na osobę w polskim gospodarstwie domowym - 1.299 zł.

W Polsce, odwrotnie niż w roku ubiegłym, wydamy procentowo więcej pieniędzy na prezenty (40 proc.) niż na jedzenie (33 proc.). Udział wydatków na żywność nie uległ zmianie, ale wzrósł (z 30 proc. w 2013 roku na 40 proc. w 2014 roku) udział wydatków na prezenty. W pozostałych badanych krajach wydatki na produkty spożywcze pochłoną średnio 26 proc. środków, a upominki 39 proc. We wszystkich państwach, które wzięły udział w badaniu świąteczne spotkania towarzyskie nie obejmą więcej niż 9 proc. całkowitego budżetu na Święta. Dla porównania w Polsce wydatki te nie przekroczą 8 proc.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • obserwator 2014-11-27 23:29:16

    netto , to największy dziad , asortyment taki jak Biedronka 15 lat temu , a dział zakupów to lenie i zadufani niby managerowie.

    Odpowiedz
  • klient 2014-11-28 10:34:42

    Podzielam opinie , jedyny sklep w którym nic nie mogę kupić i moja noga tam nie stanie . Tragedia ....

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!