Biedronka - dobre wyniki za 2022 rok
W samym IV kwartale sprzedaż LFL Biedronki wzrosła o 23,4 proc. wobec wzrostu o 23,3 proc. w trzecim kwartale 2022 roku.
Jak czytamy w raporcie, dobre wyniki sprzedaży doprowadziły do solidnego wzrostu EBITDA o 15,0% (+18,1% w walucie lokalnej), przy spadku marży o ok. 45 pp. do 8,8%. Spadek ten odzwierciedla decyzję o inwestowaniu w cenę w kontekście znacznego wzrostu kosztów żywności, energii elektrycznej i paliw. Odzwierciedlając dodatkowe inwestycje w ceny i promocje, marża EBITDA wyniosła 8,7% w IV kw. 22 vs. 9,4% w IV kw. 21.
Biedronka zakończyła 2022 rok z siecią powiększoną o 145 sklepów w porównaniu do poprzedniego roku (157 otwarć i 12 zamknięć). Sieć przemodelowała 367 sklepów i otworzyła nowe centrum dystrybucyjne.
Ceny mają coraz większe znaczenie
- W Polsce bardziej ostrożne zachowania konsumentów, które nasiliły się od ostatniego kwartału 2022 r., powinny nadal zwiększać znaczenie cen w decyzjach zakupowych. Tym samym Biedronka wywiąże się z obietnicy marki, stawiając na pierwszym miejscu niskie ceny - czytamy w raporcie rocznym Jeronimo Martins.
Dodano, że Biedronka planuje dodać do swojej sieci sklepów 130-150 placówek sieciowych oraz przemodelować ok. 350 sklepów.
Dobre wyniki finansowe sieci drogerii Hebe
Jak czytamy w raporcie, sprzedaż Hebe w 2022 r. wzrosła w walucie lokalnej o 32,2%, przy LFL na poziomie 24,8%. W euro sprzedaż osiągnęła 358 milionów, 28,7% powyżej 2021 roku. W samym IV kwartale wzrost LFL wyniósł 21,2 proc.
Dodano, że na wyniki te wpłynęło m.in. korzystne porównanie z poprzednim rokiem, na który nadal miały wpływ ograniczenia działalności detalicznej związane z Covid. - Dobrze radził sobie również kanał online, który w ciągu roku odpowiadał za ok. 14% sprzedaży - napisano.
- Dobre wyniki sprzedaży podniosły EBITDA, która wzrosła do 32 mln euro w 2022 r. (25 mln euro w 2021 r.), przy odpowiedniej marży na poziomie 9,0%. Marża ta jest zgodna z rokiem 2021, pomimo kosztów uruchomienia działalności międzynarodowej - napisano.
Hebe otworzyło w tym okresie 30 sklepów (24 nowe sklepy netto) i rozpoczęło ekspansję międzynarodową, otwierając sklepy internetowe w Czechach w listopadzie i na Słowacji w grudniu.
Jeronimo Martins ze sporym wzrostem zysku
Cała Grupa Jeronimo Martins miała w IV kwartale 2022 roku 171 mln euro zysku netto jednostki dominującej, o 23,3 proc. więcej niż przed rokiem - podała spółka w raporcie. Przychody wzrosły w tym okresie o 23 proc. do 6,99 mld euro. EBITDA spółki wyniosła 506 mln euro, co oznacza wzrost o 14,8 proc. rdr.
W całym 2022 roku EBITDA grupy wzrosła o 17 proc. rok do roku do 1,85 mld euro przy przychodach na poziomie 25,39 mld euro (wzrost o 21,5 proc.). Zysk netto jednostki dominującej wyniósł 590 mln euro (wzrost o 27,5 proc.).

Czytaj więcej
Właściciel Biedronki ze sporym wzrostem zysku w 2022 r.Rada dyrektorów Jeronimo Martins proponuje, by na dywidendę trafiło 0,55 euro na akcję.
Właściciel Biedronki stawia na inwestycje
Jeronimo Martins, właściciel m.in. sklepów Biedronka, przewiduje na ten rok plan inwestycyjny w podobnej wysokości jak w 2022 roku - poinformowała spółka w komunikacie.
"Inwestycje są naszym priorytetem. Oczekuje się, że nasz program nakładów inwestycyjnych będzie zgodny z 2022 r. (z czego ok. 45 proc. w Polsce)" - napisano w komunikacie.
W 2022 roku nakłady inwestycyjne grupy Jeronimo Martins wyniosły 1,013 mld euro, z czego 48 proc. (485 mln euro) zainwestowano w Biedronce. W 2021 roku CAPEX grupy wynosił 690 mln euro.
Biedronka o inflacji. "Konsumenci poszukują niskich cen"
Grupa Jeronimo Martins wskazuje, że inflacja cen żywności pozostaje wysoka i pojawiają się dopiero wczesne oznaki jej wyhamowania.
- W Polsce inflacja żywności rosła przez cały rok, osiągając średnio 15,4% w 2022 r. Wraz ze wzrostem cen konsumenci stają się coraz bardziej ostrożni, coraz częściej poszukując niskich cen. Konsumpcja żywności wzrosła powyżej inflacji, czemu sprzyjali uchodźcy z Ukrainy w Polsce oraz działania podjęte przez polski rząd w celu złagodzenia skutków wzrostu cen żywności i energii oraz wzrostu stóp procentowych - napisano w raporcie.
"Chociaż scenariusz dezinflacji jest przewidywany na ten rok, nadal trudno przewidzieć poziom dezinflacji w drugiej połowie roku, kiedy to porównanie z rokiem poprzednim uwzględni wysokie ceny notowane w 2022 roku" - dodano.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

komentarze (0)