Brytyjski sektor sklepów convenience u progu rewolucji

Eksperci zwracają uwagę na duże zmiany, jakie zaszły w ostatnich latach w Wielkiej Brytanii. W szczególności chodzi tu o fuzję Tesco z największym hurtownikiem, Bookerem oraz przejęcie przez Co-op sieci Nisa. Rozdrobiony dotychczas sektor jest obecnie w 2/3 w posiadaniu dwóch wymienionych graczy. Po połączeniu organizm Tesco/Booker został opisany - całkiem słusznie zdaniem analityków - jako "gamechanger". Tesco wie, jak to jest być liderem na rodzimym rynku, ale przewaga w kanale convenience będzie najbardziej odczuwana, ponieważ Booker kontrolował ponad 5000 sklepów oraz dostarczał produkty do tysięcy innych placówek. Fuzja dotyczy więc ponad 8600 sklepów, co sprawiło, że Tesco zajmuje obecnie pole position.
Duże ambicje ma również Co-op: w ciągu ostatnich 12 miesięcy przejął sieć Nisa, z ok. 1000 sklepów oraz zawarł kontrakt na dostawy dla 2 200 sklepów Costcutter (Co-op działa również jako hurtownik).
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Ani Tesco ani Co-op nie są właścicielami wszystkich swoich sklepów. Wielka Brytania nieco zasapała, jeśli chodzi o kwestie franczyzy, większość detalistów preferuje zachowanie kontroli nad markami. Jednak kłopoty z uzyskaniem satysfakcjonujących marży wskazują, że istnieje potrzeba znalezienia mniej kapitałochłonnych dróg wzrostu. Morrisons przyjął właśnie takie podejście przy ponownym wejściu w segment covenience. Po upadku własnej sieci M-Local, rozwija nowy, franczyzowy szyld Morrisons Daily (umowa z Rontec). Morrisons działa również jako hurtownik - firma pozyskała kontrakt na dostawy dla 1500 sklepów McColl's. Widać więc, że traktowany dotychczas po macoszemu kanał hurtowy, zyskuje na znaczeniu.
Cała analiza na www.dlahandlu.pl.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Farmy wertykalne odpowiedzią na Brexit? Brytyjczycy szykują dużą inwestycję
-
Żabka - ile zarabia się w tej sieci?
-
Chcieli sprzedawać piwo po cenach z lat 50. Okazało się to nielegalne
-
Carrefour: koncepty poniosły klęski na polskim rynku. Nowy właściciel sprzeda sieć [TYLKO U NAS]
-
Delikatesy Centrum w nowym koncepcie ReFresh debiutują we Wrocławiu
-
Konserwatywny poseł o pomocy ubogim: powinni się nauczyć lepiej gotować
-
Producenci jaj protestują. Obwiniają sieci handlowe o kryzys w branży
-
AT Kearney: Biedronka, Lidl, Aldi, Netto zmieniają się w „demokratyczne delikatesy”
-
Wielka Brytania zmniejsza procedury dla importowanej żywności
-
Lista ponad 240 sklepów Tesco zmienionych w Netto
- Firmy spożywcze i handlowe w I półroczu: przejęcia, inflacja, wojna
- Co będzie gdy mleczarniom zabraknie energii?
komentarze (0)