Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Budowa nowych sklepów stanęła

Ustawa o wielkopowierzchniowych obiektach handlowych (WOH - ograniczająca tworzenie sklepów o powierzchni przekraczającej 400 mkw.), która weszła w życie w 2007 r., była przez polityków nowej koalicji rządzącej wymieniana jako jedna z pierwszych do uchylenia. Niestety, skończyło się na obietnicach. Ustawa nadal obowiązuje, ale nie ma do niej aktów wykonawczych, co blokuje wydawanie zezwoleń na tworzenie sklepów wielkopowierzchniowych, uniemożliwiając rozwój zarówno polskim, jak i zagranicznym firmom. Niektóre, jak np. szwedzka IKEA, zaczynają tracić cierpliwość.

Budowa nowych sklepów stanęła

Autor: Puls Biznesu
Data: 28-04-2008, 07:27

- Ustawa o WOH jest dla nas barierą nie do przejścia w budowie i rozbudowie sklepów i centrów handlowych np. w Łodzi (wartość 200 mln EUR, 2000 miejsc pracy) czy Poznaniu (100 mln EUR, 1000 miejsc pracy). Z jej powodu w dużej mierze zostały wstrzymane nasze zaplanowane na ten rok inwestycje. Ponadto pod znakiem zapytania stanęły wszystkie inwestycje planowane w najbliższych latach, a chodzi o ogromne pieniądze i tysiące miejsc pracy. Do 2015 r. zamierzaliśmy bowiem otworzyć 8 sklepów IKEA wraz z przylegającymi centrami handlowymi, by ich liczba wzrosła do 15 (obecnie 7). Koszt jednej inwestycji to około 200 mln EUR - mówi Wojciech Dzwonkowski, dyrektor ds. inwestycji Inter IKEA Centre Polska.

Jego firma ma gotowe projekty i pieniądze na ich realizację. - Jedyna przeszkoda to ta feralna ustawa. Jeśli szybko nie zostanie uchylona, a na to się zanosi, to rada nadzorcza naszej grupy może zdecydować o przesunięciu pieniędzy na inwestycje do innego kraju w regionie, np. Rumunii czy Bułgarii. To byłaby wielka strata dla Polski, która dzięki naszym inwestycjom i 14 fabrykom stała się drugim centrum produkcyjnym IKEA na świecie - twierdzi Wojciech Dzwonkowski.

Co więcej, okazuje się, że ustawa, która w założeniu miała chronić drobny polski handel, mocno weń uderza. Wielkie sieci handlowe, takie jak Carrefour czy Tesco, ostatnio zdecydowały się bowiem na uruchomienie w Polsce sieci sklepów małoformatowych, które staną się bezpośrednią konkurencją dla tradycyjnego handlu. Ale to nie wszystko.

- Wszyscy skupili się na rozwoju sieci mniejszych sklepów, co stwarza problemy w uzyskiwaniu dobrych lokalizacji i winduje ceny najmu lokali. Ostatnio wzrosły one od 15 do 100 proc., w zależności od miejsca - mówi Ryszard Tomaszewski, prezes Tesco Polska.

Jego zdaniem, skutki wejścia w życie tej ustawy objawią się w pełni dopiero za 2-3 lata. Na razie firmy handlowe, w tym Tesco, otwierają sklepy na podstawie zezwoleń uzyskanych jeszcze przed wejściem w życie feralnej ustawy.

Nieoficjalnie mówi się, że takie sieci, jak Carrefour czy Tesco, wstrzymały łącznie setki projektów inwestycyjnych w Polsce.

- Ta ustawa to jeden wielki skandal. Tracą na niej nie tylko firmy chcące inwestować w Polsce, ale także państwo. To wielka kompromitacja. Pora na zdecydowane działanie - konkluduje Wojciech Dzwonkowski.

Przeciwko ustawie protestują nie tylko zagraniczne sieci handlowe, ale także z rodzimym kapitałem. Wspólne oświadczenie w tej sprawie wydały m.in.: Alma Market, Piotr i Paweł oraz Polomarket. Ich przedstawiciele podkreślają, że ustawa ogranicza możliwość rozwoju także polskim kupcom.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Tesco RSS ALERT    /    Alma Market RSS ALERT    /    Piotr i Paweł RSS ALERT    /    IKEA RSS ALERT    /    Polomarket RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.213.192.104
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!