Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

C&W: Wzrasta poziom podaży centrów handlowych w Polsce

- Prognozowany na 2011 rok poziom podaży centrów handlowych w Polsce (400.000-450.000 mkw. GLA) wzrasta w porównaniu do roku 2010. Świadczy to o utrzymującym się wysokim zainteresowaniu sieci handlowych, deweloperów i inwestorów polskim rynkiem - mówi Katarzyna Michnikowska, Starszy analityk z działu Wycen i Doradztwa Cushman & Wakefield w Polsce.

- Nowe inwestycje powstają przede wszystkim w miastach średniej wielkości (100.000-200.000 mieszkańców), które są stosunkowo mało nasycone nowoczesną powierzchnia handlową, a jednocześnie prezentują relatywnie wysoką siłę nabywczą. Wzrasta również udział rozbudów istniejących obiektów w całkowitym wolumenie podaży, będący dla instytucji finansujących bezpieczną alternatywą do nowych niesprawdzonych jeszcze lokalizacji - komentuje.

Z raportu firmy Cushman & Wakefield wynika, że w 2010 r. nastąpił gwałtowny spadek liczby nowych centrów handlowych w Europie - największy od 1983 r. W ubiegłym roku oddano do użytku ok. 5,2 mln mkw. powierzchni, czyli o 30 proc. mniej niż rok wcześniej.

Oczekuje się jednak, że w 2011 r. aktywność deweloperska wzrośnie na większości rynków. Do końca bieżącego roku ma powstać 6,9 mln mkw. nowej powierzchni. Sytuacja na rynkach jest nadal niepewna w wielu krajach Europy - realizacja przyszłych projektów jest uzależniona od wzrostu gospodarczego, sprzedaży detalicznej i popytu najemców. Jeżeli wszystkie obiekty zostaną ukończone w terminie, łączna podaż nowej powierzchni w bieżącym roku przekroczy ubiegłoroczną o 33 proc.

W 2010 r. otwarto w Europie 165 nowych centrów handlowych. Łączne zasoby powierzchni najmu brutto w centrach handlowych w Europie wynoszą ponad 131,9 mln mkw. Tak jak w latach poprzednich najwięcej nowej powierzchni oddano do użytku w Europie Środkowo-Wschodniej (63 proc.).

W 2010 r. odnotowano wzmożoną aktywność inwestycyjną we wszystkich sektorach. Wartość transakcji inwestycyjnych w nieruchomości handlowe w Europie wyniosła 38,5 mld euro, co stanowi wzrost o 72 proc. w porównaniu z 2009 r. We wszystkich krajach europejskich stopy kapitalizacji dla powierzchni w najlepszych centrach handlowych ulegały dalszej kompresji, przy czym największą odnotowano w Rosji, gdzie pod koniec roku stopy kapitalizacji wyniosły 10 proc.

W 2011 r. aktywność na rynku inwestycyjnym w Europie nieznacznie wzrośnie, a stopy kapitalizacji raczej utrzymają się na stabilnym poziomie lub lekko spadną. Udział rynku nieruchomości handlowych w łącznej wartości inwestycji w nieruchomości komercyjne zwiększył się z 30 proc. w 2009 r. do poziomu 33 proc., co świadczy o rosnącej popularności tej klasy aktywów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Katarzyna Michniewska RSS ALERT    /    Cushman and Wakefield RSS ALERT    /    galeria handlowa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.239.33.139
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!