Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Carrefour Polska sprzedany! Na ten ruch zanosiło się od lat

Carrefour Polska zostanie przejęty przez Fundusz Mid Europa Partners. To ruch, na który zanosiło się od lat. Biznes Carrefoura nad Wisłą w ostatnich latach rozwija się słabo.
  • Autor: Agata Kinasiewicz
  • Data: 25-05-2022, 19:57
Carrefour Polska sprzedany! Na ten ruch zanosiło się od lat
Fundusz Mid Europa Partners przejął polskiego Carrefoura/ fot. Shutterstock

Carrefour Polska sprzedany

Jak ustaliła jako pierwsza redakcja dlahandlu.pl, Carrefour Polska zostanie przejęty przez fundusz Mid Europa Partners. Rozmowy toczyły się od jesieni. Drugim potencjalnym nabywcą był także fundusz nieruchomościowy Griffin Real Estate. 

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Francuska centrala Grupy Carrefour "na tę chwilę" dementuje doniesienia - przekazało nam polskie biuro prasowe sieci. Oficjalne stanowisko w tej sprawie ma wysłać "w swoim czasie".

Carrefour w Polsce został wystawiony na sprzedaż rok temu. Jednak wieści o sprzedaży polskiego oddziału po handlowym rynku krążyły od dawna.

Dlaczego Carrefour nie opuścił Polski w 2021?

W czerwcu 2021 roku rynkiem FMCG wstrząsnęła wieść, że szef Grupy Carrefour - Alexandre Bompard - rozpoczął poszukiwania chętnych na przejęcie polskiego i tajwańskiego oddziału firmy. Cały proces miał odbywać się przy udziale firmy KPMG, która przeprowadzała audyty w tajwańskiej i polskiej odnodze spółki.

Carrefour szybko zdementował te wieści i tłumaczył, że analizuje kondycję różnych krajowych oddziałów, aby zastanowić się nad przyszłymi inwestycjami, konsolidacjami i działaniami rozwojowymi. Te jednak nie nadeszły.

Za to przejęciem Carrefoura zainteresował się operator stacji paliw Circle K, Alimentation Couche-Tard. Był to jednak środek pandemii, a francuski rząd nauczony doświadczeniami z jej przebiegu oświadczył, że nie zgodzi się na sprzedaż sieci ze względu na bezpieczeństwo żywnościowe kraju.

Carrefour wychodzi z Tajwanu

Na początku 2022 roku sprzedaż oddziałów lokalnych Carrefour wciąż była prawdopodobna. Pomimo wcześniejszych zapewnień media obiegły właśnie informacje, że sieć chce się pozbyć swoich tajwańskich aktywów. Pakiet kontrolny w tajwańskim oddziale miałby trafić do obecnego akcjonariusza mniejszościowego, Uni-President.

Jest to tym bardziej prawdopodobne, że Tajwan prowadzi ostatnio ćwiczenia militarne i obawia się agresji ze strony Chin. Sytuacja między tymi dwoma krajami jest napięta od dawna a Chiny nie ukrywają, że roszczą sobie prawo do terytorium Tajwanu. W tej sytuacji wyjście z tego rynku byłoby dla Carrefoura jeszcze bardziej racjonalne.

Jak donosi Bloomberg, „wtajemniczone źródła” wskazują na Uni-President jako najbardziej prawdopodobną kandydaturę do przejęcia pakietu kontrolnego Carrefour na Tajwanie w wysokości około 60 proc. Jednak negocjacje nadal trwają.

Szacuje się, że tajwański oddział Carrefour, który od 1989 roku stopniowo rozszerzył się do sieci ponad 320 placówek, jest wart około dwóch miliardów dolarów. Od początku jest to wspólne przedsięwzięcie, w którym Uni-President jest udziałowcem mniejszościowym.

Dlaczego Carrefour może opuścić Polskę?

Ten ruch sieci dał jednak podstawy do zastanawiania się nad tym, czy siec nie wycofa się także z Polski. Po pierwsze Carrefour chciał zbyć obydwa te oddziały w tym samym czasie. Po drugie, pandemia mocno zachwiała biznesem francuskiej sieci, który opierał się głównie na hipermarketach prowadzonych w centrach handlowych. Po ich zamknięciu z powodu koronawirusa sieć mocno ucierpiała. Po trzecie na tle konkurencji biznes Carrefoura w Polsce rozwija się słabo.

Podsumowując 2017 rok sieć chwaliła się, że ma „niemal 900 sklepów”. Obecnie, po 5 latach, Carrefour chwali się, że pod szyldem sieci działa na polskim rynku ponad 900 sklepów, ale wlicza w to sklepy w 6 formatach. Są to: hipermarkety, supermarkety, sklepy hurtowo-dyskontowe (Supeco), osiedlowe, sklepy specjalistyczne (Carrefour Bio) oraz sklep internetowy.

Konkurenci uciekają Carrefourowi

Na tle konkurencji sieć rozwija się w żółwim tempie. Dla przykładu w 2021 roku Biedronka otworzyła 164 nowe sklepy i zamknęła 29. Z kolei Netto w 2021 roku otworzyło w naszym kraju 200 sklepów, w tym 188 powstałych w procesie konwersji przejętych sklepów po Tesco.

Jednak mimo niekorzystnej sytuacji rynkowej rozwój sklepów convenience i kanału sprzedaży online spowodowały, że w 2021 r. przychody Carrefoura w Polsce wyniosły 2,1 mld euro a zysk operacyjny całej grupy urósł o 13,3 proc. rdr i wyniósł 1,9 mld euro. Warto jednak pamiętać, że dobra kondycja finansowa spółki oznacza najlepszy czas na jej zbycie.

 

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • Juzio 2022-03-24 16:03:09

    Od kilku lat to słyszę

    Odpowiedz
    • Ajjjj 2022-03-24 18:29:24

      Hehe, bo nie mogą znaleźć chętnego. Przecież Carrefour chciał się cały sprzedać Kanadyjczykom, tylko się rząd Francji nie zgodził

      Odpowiedz
  • Stonka 2022-03-25 10:41:11

    Porównywanie sieci Carrefour do Biedronki nie jest zbyt trafne

    Odpowiedz
    • Na logikę 2022-03-25 13:55:17

      Dokładnie, a poza tym jak Tesco było w procesie wycofywania się to nie otwierało nowych sklepów, jak to robi teraz Carrefour.

      Odpowiedz
      • Hihi 2022-05-25 02:17:37

        Pan z Carrefoura?

  • Marek 2022-03-26 12:57:19

    szansa dla sklepów specjalistycznych. Jak zostaną same Biedronki, Lidle i Netto, gdzie jest mąka - 1 rodzaj, wino do 26,99 itd, ser gouda, edam i królewski, to małe sklepy ze specjalnym asortymentem mają większe możliwości (trochę)

    Odpowiedz
  • StopTheWar 2022-04-01 18:32:27

    Carrefour lepiej zrobi jak opuści Rosję ... aktualnie ich zachowanie uderza rykoszetem w bezbronne kobiety i dzieci na Ukrainie ... Stop the War

    Odpowiedz
    • Trola 2022-05-24 19:25:14

      Carrefoura nigdy nie było i nie ma w Rosji

      Odpowiedz
  • Adam 2022-04-03 21:42:28

    StopTheWar twój komentarz nietrafiony dlatego, że Carrefour zdecydował się na sprzedaż swoich placówek i odwrót z rosyjskiego rynku pod koniec 2009 r., niespełna rok po wkroczeniu na ten rynek. Uzasadniał wtedy tę decyzję brakiem perspektyw organicznego rozwoju.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!