• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

CBOS: Cieszymy się z poprawy zaopatrzenia w sklepach, a martwimy bezrobociem

Na pytanie o to, co zmieniło się w Polsce na lepsze od 1989 r., respondenci wskazują na dwie grupy spraw. Pierwsza obejmuje korzyści wynikające z urynkowienia gospodarki, np. poprawę zaopatrzenia sklepów, ogólny wzrost stopy życiowej, wprowadzenie wolnego rynku. Druga dotyczy korzyści wynikających z posiadanych wolności, takich jak swoboda podróżowania, swobody obywatelskie, a także wolność gospodarcza, wolność słowa, wolność polityczna.
  • Autor: PAP
  • Data: 27-02-2009, 19:30

Najwięcej badanych (25 proc.) mówiło o tym, że w ciągu ostatnich 20 lat najważniejszą zmianą na lepsze były poprawa zaopatrzenia w sklepach ("pełne półki") i możliwość swobodnego kupowania ("likwidacja kartek"). Nieco mniej odpowiedzi (21 proc.) dotyczyło swobody podróżowania, otwarcia granic oraz zniesienia wiz dzięki wejściu naszego kraju do strefy Schengen.

Inne doceniane zmiany to ogólna poprawa sytuacji gospodarczej kraju i wzrost stopy życiowej (14 proc. odpowiedzi) oraz szeroko rozumiana wolność gospodarcza, wprowadzenie wolnego rynku (13 proc.). Nieco mniej osób mówiło o wolności słowa, wolnej prasie (11 proc.) oraz o wejściu Polski do Unii Europejskiej i NATO (10 proc.).

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Przekonanie, że pełne półki w sklepach i likwidacja kartek to najważniejszy wymiar zmian, najczęstsze jest wśród osób, które pamiętają realia PRL - wśród respondentów w wieku 18-24 lata o lepszym zaopatrzeniu rynku i braku kolejek mówił co dziewiąty (11 proc.), a w starszych rocznikach - przynajmniej co czwarty ankietowany (25 proc. - 29 proc.).

W 1999 r. najważniejszą pozytywną zmianą w ocenie badanych było lepsze zaopatrzenie sklepów (42 proc.), a następnie wolność słowa, wolna prasa (21 proc.) oraz wolność polityczna (17 proc.). W tym roku obydwie "wolności" przesunęły się na dalsze miejsca w rankingu (kolejno - piąte i ósme). Zastąpiły je swoboda podróżowania (21 proc.) oraz poprawa sytuacji gospodarczej i wzrost stopy życiowej (14 proc.). Zaopatrzenie rynku nadal pozostaje numerem jeden, ale wymienia je znacznie mniej ankietowanych niż dziesięć lat temu.

Tegoroczny sondaż pokazuję, że Polacy zaczynają zwracać uwagę na dziedziny, o których nie mówili 10 lat temu, takie jak: ochrona środowiska i ekologia, większa zaradność ludzi, przedsiębiorczość, możliwość pracy za granicą, poprawa relacji między ludźmi, wolności obywatelskie, swoboda obyczajów, równouprawnienie i tolerancja.

Jeśli chodzi o dziedziny, w których - zdaniem badanych - od roku 1989 zmieniło się w Polsce na gorsze, można mówić o trzech grupach spraw. Pierwsza związana jest z rynkiem pracy - problemem bezrobocia i likwidacji zakładów pracy, druga wiąże się z brakiem pieniędzy - biedą i rosnącymi kosztami utrzymania, a trzecia - z pogarszającą się jakością świadczeń zdrowotnych i systemem opieki socjalnej.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!