CBRE: W czasie pandemii centra handlowe ograniczyły koszty o ok. 20 proc.
Od lutego br. rynek nieruchomości komercyjnych przeżywa trzęsienie ziemi w obszarze zarządzania obiektami. Pandemia spowodowała, że z dnia na dzień w centrach handlowych musiały zostać wprowadzone w życie różnego rodzaju rozwiązania zgodne z rozporządzeniami. Największym wyzwaniem dla zarządców nieruchomości było wypracowanie od zera odpowiednich procedur, co wymagało intensywnej współpracy właścicieli nieruchomości, zarządców, najemców i prawników - uważa Piotr Karpiński, szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE.

Operacyjne funkcjonowanie obiektów zmieniło się bardzo w krótkim czasie. - Pierwszy pakiet zmian wprowadził reżim sanitarny, zmieniono zasady sprzątania, ochrony, pojawiły się maseczkomaty, konieczna była odpowiednia kampania komunikacyjna. W centrach handlowych itrzeba było respektować obostrzenia i jednocześnie umożliwiać zachowanie ciągłości działalności. Wszystko odbywało się pod dużą presją czasu. Ważnym wyzwaniem była także optymalizacja kosztów, związana ze spowolnieniem biznesu. Intensywnie renegocjowano tzw. aneksy covidowe do umów w galeriach handlowych. Optymalizowano koszty funkcjonowania obiektów, takie jak zużycie mediów, dostosowywanie wentylacji i klimatyzacji. W czasie największych obostrzeń i spowolnienia biznesu ograniczany był skład i liczba służb w obiektach, negocjowano ich umowy. Dzięki tym działaniom koszty udało się ograniczyć o nawet 15-20%. Optymizmu i większego spokoju spodziewamy się na wiosnę. Poprawy sytuacji oczekujemy w okolicy kwietnia i maja - mówi ekspert CBRE.
Więcej w dlahandlu.pl


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.