• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Centra szykują się na świąteczne żniwa

Kryzys finansowy sprawił, że centra handlowe w regionie śląskim musiały się zmienić. Jedne planują mocne uderzenie i otwierają kolejną część z markowymi ciuchami tańszymi nawet o 70 proc. - czytamy w Dzienniku Zachodnim.
  • Autor: Dziennik Zachodni
  • Data: 04-12-2008, 11:08

Inne zmieniły właściciela, przechodzą gruntowny lifting i przyciągają atrakcyjnych najemców - by zdobyć większą grupę klientów i pokonać konkurencję. Są i tacy, którzy planowali rozbudowę. Kryzys i obawa o spadek optymizmu klientów zniechęconych do zakupów spowodowały, że odwołali szumnie zapowiadany rozwój.

Metropolis Nieruchomości Komercyjne szacuje, że w ciągu ostatniej dekady na Śląsku o 100 proc. zwiększyła się liczba centrów handlowych.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Brakuje nam jeszcze około miliona metrów kwadratowych powierzchni handlowych i logistycznych. Na szczęście zainteresowanie inwestorów jest duże. Aglomeracja górnośląska to region, który najdłużej był przez nich niedoceniany, ale to się zmienia - mówi Jarosław Kubica, prezes zarządu Metropolis Nieruchomości Komercyjne.

Na Górnym Śląsku sukcesywnie przybywa centrów handlowych, dotychczasowe się rozbudowują, a inne zmieniają właściciela. Carrefour Polska - zgodnie z decyzją Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - do końca roku musi pozbyć się 9 sklepów. Prawdopodobnie niemiecka Billa zostanie właścicielem części supermarketów, które wcześniej działały pod szyldami Albert i Champion, zaś brytyjska Castorama może zostać właścicielem przynajmniej jednego hipermarketu Hypernova. Kryzys finansowy sprawił jednak, że konkurencja sieci słabnie. Wstrzymano m.in. rozbudowę Silesia City Center odwiedzanego rocznie przez 12 mln klientów. To się stanie, ale nie w najbliższym czasie.

- Wzrost gospodarczy w Polsce w ostatnich kilku latach odbywał się na kredyt. Znaczne zmniejszenie finansowania przez banki wyhamuje go - mówi Jerzy Krajewski, dyrektor Instytutu Bankowości Spółdzielczej.

Na rozbudowę obiektu postawił Fashion House w Sosnowcu. Jego polityka handlowa to znane marki odzieży, tańsze o 30-70 proc. nie w trakcie promocji, ale przez cały rok. W ostatnich dniach oddał już do użytku drugą część obiektu, dzięki czemu ma 80 sklepów, a na wiosnę 2009 roku zostanie oddana trzecia. Tym samym Fashion House zwiększy się o kolejne 5,5 tys. m kw.

- Sukcesywnie zwiększamy zatrudnienie. O ile pierwsza część dawała 280 miejsc pracy, druga - kolejnych 150 miejsc, to po wybudowaniu trzeciej zatrudnionych będzie pół tysiąca osób - mówi Wojciech Wilczak, dyrektor outletu Fashion House w Sosnowcu.

Jak powiedział Neil Thompson, dyrektor generalny Fashion House, całkowity koszt inwestycji w Sosnowcu wyniesie 25 mln euro.

- My jesteśmy świadomi, że Polacy będą myśleli o mniejszych wydatkach, także na święta - mówi Mirosław Januszko, wiceprezes ds. inwestycji w AIB PPM, firmie zarządzającej nieruchomościami. - W sytuacji kryzysowej na Zachodzie, na przykład we Włoszech, w Anglii czy USA to właśnie outlety przyciągały tłumy klientów. Dlatego jesteśmy optymistycznie nastawieni do takich inwestycji w Polsce.

Obroty sklepów typu outlet pokazują, że to dobry interes - w Warszawie wzrosły w 2007 r. o 40 proc., w Gdańsku o 64 proc., w Sosnowcu o 42 proc.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!