Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Ceny masła lecą w dół. W sklepach nawet o 20 proc. taniej niż rok temu (analiza rynku)

Z analizy blisko 2 tys. sklepowych akcji promocyjnych wynika, że od początku roku ceny masła regularnie schodziły w dół. Średni spadek na poziomie 12% dotyczył pierwszych pięciu miesięcy tego roku, porównanych z analogicznym okresem ub.r. Największa zmiana nastąpiła w cash&carry, gdzie produkt był tańszy o ponad 20%.

Ceny masła lecą w dół. W sklepach nawet o 20 proc. taniej niż rok temu (analiza rynku)
Ceny masła lecą w dół, fot. shutterstock

Najmniejsza obniżka, niespełna 7%, została odnotowana w supermarketach. Ogólnie ceny rabatowe kostek 200g spadły średnio o 13%, a 250g – o 10%. Z kolei w detalu masło potaniało o 5,5-6%. Takie dane przedstawia w swoim raporcie agencja badawczo-analityczna Hiper-Com Poland oraz serwis DING.pl.

Cena masła w promocji spadła średnio o 12% w pierwszych pięciu miesiącach tego roku w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Towar ten szczególnie potaniał w sieciach typu cash&carry – o 20%, w hurtowniach – o 15,6%, a także w hipermarketach – o 12,7%. Najmniej zaś obniżono jego cenę w supermarketach – o 6,9%, jak również w dyskontach – 8,1%. Jak zauważa Julita Pryzmont z Hiper-Com Poland, największe obniżki były w formatach, w których konsument często robi zaplanowane zakupy i w dużych ilościach. Ceny tego produktu stały się więc wabikiem. Bardziej opłacało się zejść z marży, niż stracić klienta na rzecz innego sklepu.

– Ceny najmniej spadły w supermarketach i w dyskontach. To może wynikać z faktu, że te formaty sprzedają najwięcej masła przy okazji innych zakupów. W związku z tym zdecydowały się na dużo mniejsze obniżki niż inne placówki. Promocje to bardzo wrażliwa materia dla sieci handlowych. Z jednej strony, chcą nimi przyciągać, więc muszą być atrakcyjne. Z drugiej strony, sprzedawanie towaru poniżej kosztów to dla nich żaden interes – komentuje Karol Kamiński z serwisu DING.pl.   

Analiza wykazała też, że kostka 200g potaniała średnio o 13%. Z kolei opakowania 250g kosztowały o 10% mniej niż rok wcześniej. Natomiast przemysł mleczarski w okresie od stycznia do kwietnia br. w obniżył ceny zbytu o 0,5-1,5%, co podkreśla dr inż. Piotr Szajner z Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej – Państwowego Instytutu Badawczego (IERiGŻ-PIB). Ekspert dodaje, że w ciągu pierwszych czterech miesięcy w handlu detalicznym, masło potaniało o 5,5-6%. Wspomniane spadki na poziomie 10-13% są duże i pokazują, jak cenną rolę odgrywają czynniki promocyjne.

– Ceny masła, jak i większości produktów mleczarskich, wraz z nadejściem sezonu wiosenno-letniego zwyczajowo maleją, natomiast rosną wraz z nadejściem zimy. Nie jest to bezwzględna reguła, ale w teorii tak to powinno działać. Związane jest to ze wzrostem dostępności surowca do produkcji w miesiącach ciepłych i jej spadkiem w miesiącach zimniejszych. Mówimy tu o cenach producenckich, które nie zawsze znajdują odzwierciedlenie na półkach sklepowych. Zwłaszcza jeżeli badane są akcje promocyjne sklepów – zaznacza Marcin Hydzik, prezes zarządu Związku Polskich Przetwórców Mleka.

więcej informacji:

masło RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    ceny masła RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.228.21.204
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!