Na rynku e-commerce B2C dominuje grupa Alibaba posiadająca sklep internetowy TMall, którego udział wyniósł w pierwszej połowie 2015 roku 57,7 proc. Drugą pozycję zajmuje platforma JD.com (25,1 proc. udziału w rynku), trzecią Suning (3,4 proc.), czwartą VIP.com (2,5 proc.). Istotną rolę odgrywają ponadto: Amazon China, dangdang.com, gome.com.cn, Yihaodian . Sprzedaż on-line B2B jest domeną m.in. grup Alibaba, Ganglian Holdings, Global Resources. Największą platformą C2C jest zaś Taobao.

Wspomniane sklepy są platformami wielobranżowymi, ale większość z nich wprowadza do swojej działalności elementy specjalizacji. Artykuły spożywcze oferowane są zwykle w ramach odrębnych od ogólnej platform internetowych, jak na przykład Miao TMall, Chi Taobao, Chaoshi JD, Chaoshi Suning. Na rynku e-commerce funkcjonuje ponadto szereg przedsiębiorców nastawionych wyłącznie na sprzedaż żywności. Do największych wyspecjalizowanych platform należą: WoMai (sklep koncernu COFCO), Tuotuo, benlai.com, yoocai.com, SF Best, youguo.com (sprzedaż świeżych owoców i warzyw).

Jak opisuje WPHI Szanghaj, dotychczas e-commerce był szansą na wprowadzenie produktów na chiński rynek bez konieczności uzyskiwania licencji importowej i przechodzenia przez kontrole związane z bezpieczeństwem żywności, a także dostosowania opakowań towarów do szczegółowych wymagań stawianych produktom importowanym i krajowym.

13 października 2015 roku opublikowana została regulacja urzędu AQSIQ Nadzór nad transgranicznym handlem internetowym w sektorze żywnościowym w ekonomicznych strefach bezcłowych. Zakresem zastosowania regulacji objęte są produkty sprowadzane do Chin w ramach e-commerce w formie Bonded Zone Model, zaś jej celem zapewnienie spójności e-commerce z przepisami o bezpieczeństwie żywności. Nowe przepisy określają powinności chińskich transgranicznych platform e-commerce (zapewnienie odpowiedniego poinformowania konsumenta o produkcie żywnościowym i możliwości zgłoszenia zastrzeżeń co do bezpieczeństwa danego artykułu). Platformy muszą być obecnie zarejestrowane we właściwym biurze AQSIQ i zgłaszać poszczególnych sprzedawców żywności współpracujących z nimi (wraz z informacjami identyfikującymi danego przedsiębiorcę).

Ponadto, nowe normy wyznaczają standardy co do opakowania produktów – wprowadzenie towaru na chiński rynek przez e-commerce wiąże się w przypadkach niektórych produktów (np. mleko w proszku dla dzieci) z koniecznością umieszczenia etykiety w języku chińskim. Pozostałe produkty żywnościowe powinny zaś posiadać e-etykietę w języku chińskim opublikowaną na platformie (zawierającą wszystkie informacje o artykule przewidziane przez chińskie prawo)

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl