Na rynku e-commerce B2C dominuje grupa Alibaba posiadająca sklep internetowy TMall, którego udział wyniósł w pierwszej połowie 2015 roku 57,7 proc. Drugą pozycję zajmuje platforma JD.com (25,1 proc. udziału w rynku), trzecią Suning (3,4 proc.), czwartą VIP.com (2,5 proc.). Istotną rolę odgrywają ponadto: Amazon China, dangdang.com, gome.com.cn, Yihaodian . Sprzedaż on-line B2B jest domeną m.in. grup Alibaba, Ganglian Holdings, Global Resources. Największą platformą C2C jest zaś Taobao.
Wspomniane sklepy są platformami wielobranżowymi, ale większość z nich wprowadza do swojej działalności elementy specjalizacji. Artykuły spożywcze oferowane są zwykle w ramach odrębnych od ogólnej platform internetowych, jak na przykład Miao TMall, Chi Taobao, Chaoshi JD, Chaoshi Suning. Na rynku e-commerce funkcjonuje ponadto szereg przedsiębiorców nastawionych wyłącznie na sprzedaż żywności. Do największych wyspecjalizowanych platform należą: WoMai (sklep koncernu COFCO), Tuotuo, benlai.com, yoocai.com, SF Best, youguo.com (sprzedaż świeżych owoców i warzyw).
Jak opisuje WPHI Szanghaj, dotychczas e-commerce był szansą na wprowadzenie produktów na chiński rynek bez konieczności uzyskiwania licencji importowej i przechodzenia przez kontrole związane z bezpieczeństwem żywności, a także dostosowania opakowań towarów do szczegółowych wymagań stawianych produktom importowanym i krajowym.
13 października 2015 roku opublikowana została regulacja urzędu AQSIQ Nadzór nad transgranicznym handlem internetowym w sektorze żywnościowym w ekonomicznych strefach bezcłowych. Zakresem zastosowania regulacji objęte są produkty sprowadzane do Chin w ramach e-commerce w formie Bonded Zone Model, zaś jej celem zapewnienie spójności e-commerce z przepisami o bezpieczeństwie żywności. Nowe przepisy określają powinności chińskich transgranicznych platform e-commerce (zapewnienie odpowiedniego poinformowania konsumenta o produkcie żywnościowym i możliwości zgłoszenia zastrzeżeń co do bezpieczeństwa danego artykułu). Platformy muszą być obecnie zarejestrowane we właściwym biurze AQSIQ i zgłaszać poszczególnych sprzedawców żywności współpracujących z nimi (wraz z informacjami identyfikującymi danego przedsiębiorcę).
Ponadto, nowe normy wyznaczają standardy co do opakowania produktów – wprowadzenie towaru na chiński rynek przez e-commerce wiąże się w przypadkach niektórych produktów (np. mleko w proszku dla dzieci) z koniecznością umieszczenia etykiety w języku chińskim. Pozostałe produkty żywnościowe powinny zaś posiadać e-etykietę w języku chińskim opublikowaną na platformie (zawierającą wszystkie informacje o artykule przewidziane przez chińskie prawo)
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

komentarze (1)
z tego co widzę też gonimy liderów, bo coraz więcej osób kupuje online. mi się też zdarza, ale nie jest to nagminne. za ta jeśli kupuję to tylko na platformie arena. pl bo jako jedyni sprawdzają sprzedawców. a to dla mnie ważne.
Odpowiedz