Chorwacki potentat spożywczy na skraju bankructwa
Agrokor to największa firma chorwacka generująca ponad 15 proc. chorwackiego PKB i zatrudniająca łącznie 60 tys. osób w całym regionie. Źródłem problemów koncernu było przejęcie słoweńskiej sieci handlowej Mercator w 2014 oraz rosnąca konkurencja na bałkańskim rynku detalicznym głownie ze strony niemieckiej sieci Schwarz Group. Możliwe są trzy scenariusze: próba ratowania koncernu jako całości, bankructwo całej grupy lub wyprzedaż najbardziej dochodowych spółek holdingu
W tym tygodniu ma zostać opublikowany audyt, który pozwoli ocenić rzeczywistą sytuację finansową spółki i będzie miał kluczowe znaczenie dla przyszłości firmy. Niezależnie od przyjętego modelu restrukturyzacji będzie to koniec dominacji koncernu na bałkańskich rynkach.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Działający głównie w branży handlowo-spożywczej Agrokor to największa firma chorwacka generująca ponad 15 proc. chorwackiego PKB i zatrudniająca łącznie 60 tys. osób w całym regionie. W 2015 miała odnotować przychód w wysokości 6,7 mld euro. Do Agrokoru należą m.in. wielkie sieci handlowe Konzum i Mercator mające znaczny udział w handlu detalicznym w Słowenii (30 proc.), Chorwacji (32 proc.), Czarnogórze (24 proc.), Bośni i Hercegowiny (14 proc.) oraz Serbii (14 proc.). Do koncernu należą także najwięksi w Chorwacji producenci: wody mineralnej (Jamnica d.d.), olejów jadalnych i majonezów Zvijezda d.d., lodów i mrożonek (Ledo d.d.) czy mięsa (PIK Vrbovec), a w regionie takie spółki jak Ledo Čitluk, Sarajevski kiseljak, Velpro Sarajevo, Frikom, Dijamant, Idea, Ledo Hungary and Fonyodi.
Źródłem problemów koncernu Agrokor było przejęcie słoweńskiej sieci handlowej Mercator w 2014 oraz rosnąca konkurencja na bałkańskim rynku detalicznym głownie ze strony niemieckiej sieci Schwarz Group.
Dzięki przejęciu 53 proc. akcji Merkatora za 550 milionów euro w 2014 Agrokor stał się liderem w sektorze sprzedaży detalicznej w sąsiednich państwach - Słowenii, Czarnogórze, Bośni i Hercegowinie oraz Serbii, ale jednocześnie akwizycja spowodowała ogromny wzrost zadłużenia spółki. Równocześnie na rynkach bałkańskich pojawili się konkurenci z UE, co nie pozwoliło koncernowi zdyskontować w pełni korzyści z tej transakcji. W Chorwacji Konzum pozostaje w prawdzie liderem na rynku sprzedaży detalicznej posiadając 20-30 proc.udział w rynku jednakże jego dominacja sukcesywnie się zmniejsza na rzecz sieci Lidl (10-20 proc.) i Kaufland (5-10 proc.). Podobne procesy zachodzą w sąsiednich państwach.
Powiązane tematy:
-
Inspiracje kulinarne z Chorwacji. Goniąc smak mijających wakacji
-
Mrozy w Chorwacji a ogromne straty dla producentów czereśni
-
Właściciel Lidla i Kauflandu znów przejmuje i buduje w Polsce komunalną potęgę
-
PAIH Alert dla polskich eksporterów: najnowsze informacje gospodarcze z krajów Europy, Maroka i Rosji
-
PAIH Alert dla polskich eksporterów: obszerne informacje rynkowe o obecnej sytuacji w krajach Europy, Azji i w USA
-
United Beverages chce przejąć Distribev Orbico
-
Właściciel Lidla i Kauflandu największym detalistą w Europie
-
Analitycy: Przychody Lidla w Polsce wzrosły o 7 proc., Kauflandu o 3 proc.
-
Sprzedaż właściciela Lidla i Kauflandu wzrosła o 7,4 proc.
-
OT Logistics zawarła umowę sprzedaży akcji chorwackiej Luka Rijeka
- Mleczarnia z Ciechanowa kupiła zakład w Ozorkowie
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
komentarze (0)