Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Chorwacki potentat spożywczy na skraju bankructwa

Agrokor - największa spółka prywatna w Chorwacji działająca głównie w branży handlowo-spożywczej - jest na skraju bankructwa. Upadek koncernu składającego się z ponad stu spółek ze znaczącym udziałem w handlu detalicznym i produkcji spożywczej na rynkach całego regionu Bałkanów oznaczałby poważne problemy dla lokalnych gospodarek.
  • wnp.pl
  • Autor: wnp.pl
  • Data: 03-10-2017, 18:58

Agrokor to największa firma chorwacka generująca ponad 15 proc. chorwackiego PKB i zatrudniająca łącznie 60 tys. osób w całym regionie. Źródłem problemów koncernu było przejęcie słoweńskiej sieci handlowej Mercator w 2014 oraz rosnąca konkurencja na bałkańskim rynku detalicznym głownie ze strony niemieckiej sieci Schwarz Group. Możliwe są trzy scenariusze: próba ratowania koncernu jako całości, bankructwo całej grupy lub wyprzedaż najbardziej dochodowych spółek holdingu

W tym tygodniu ma zostać opublikowany audyt, który pozwoli ocenić rzeczywistą sytuację finansową spółki i będzie miał kluczowe znaczenie dla przyszłości firmy. Niezależnie od przyjętego modelu restrukturyzacji będzie to koniec dominacji koncernu na bałkańskich rynkach.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Działający głównie w branży handlowo-spożywczej Agrokor to największa firma chorwacka generująca ponad 15 proc. chorwackiego PKB i zatrudniająca łącznie 60 tys. osób w całym regionie. W 2015 miała odnotować przychód w wysokości 6,7 mld euro. Do Agrokoru należą m.in. wielkie sieci handlowe Konzum i Mercator mające znaczny udział w handlu detalicznym w Słowenii (30 proc.), Chorwacji (32 proc.), Czarnogórze (24 proc.), Bośni i Hercegowiny (14 proc.) oraz Serbii (14 proc.). Do koncernu należą także najwięksi w Chorwacji producenci: wody mineralnej (Jamnica d.d.), olejów jadalnych i majonezów Zvijezda d.d., lodów i mrożonek (Ledo d.d.) czy mięsa (PIK Vrbovec), a w regionie takie spółki jak Ledo Čitluk, Sarajevski kiseljak, Velpro Sarajevo, Frikom, Dijamant, Idea, Ledo Hungary and Fonyodi.

Źródłem problemów koncernu Agrokor było przejęcie słoweńskiej sieci handlowej Mercator w 2014 oraz rosnąca konkurencja na bałkańskim rynku detalicznym głownie ze strony niemieckiej sieci Schwarz Group.

Dzięki przejęciu 53 proc. akcji Merkatora za 550 milionów euro w 2014 Agrokor stał się liderem w sektorze sprzedaży detalicznej w sąsiednich państwach - Słowenii, Czarnogórze, Bośni i Hercegowinie oraz Serbii, ale jednocześnie akwizycja spowodowała ogromny wzrost zadłużenia spółki. Równocześnie na rynkach bałkańskich pojawili się konkurenci z UE, co nie pozwoliło koncernowi zdyskontować w pełni korzyści z tej transakcji. W Chorwacji Konzum pozostaje w prawdzie liderem na rynku sprzedaży detalicznej posiadając 20-30 proc.udział w rynku jednakże jego dominacja sukcesywnie się zmniejsza na rzecz sieci Lidl (10-20 proc.) i Kaufland (5-10 proc.). Podobne procesy zachodzą w sąsiednich państwach.

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!