Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Co drugi Polak ogranicza wydatki na świąteczne zakupy spożywcze

W dobie pandemii i rosnącej inflacji kwestia ograniczania wydatków na produkty spożywcze przed Bożym Narodzeniem wyraźnie dzieli Polaków. 45% konsumentów, odpowiadających za codzienne zakupy w swoich domach, zamierza oszczędzać.
  • Autor: MondayNews
  • Data: 22-12-2021, 09:31
Co drugi Polak ogranicza wydatki na świąteczne zakupy spożywcze
45% Polaków zamierza oszczędzać na przedświątecznych zakupach spożywczych / fot. materiały prasowe

Platforma analityczno-badawcza UCE RESEARCH przeprowadziła dla Grupy BLIX wywiady internetowe z ponad 1,1 tys. dorosłych konsumentów odpowiedzialnych za codzienne zakupy w swoich domach. Z odpowiedzi respondentów wynika, że w sytuacji pandemii i rosnącej inflacji 45% z nich zamierza ograniczyć wydatki na zakupy spożywcze przed świętami. W tej grupie 30% badanych raczej tak postąpi. Natomiast 15% jest tego całkowicie pewnych.

Polacy mocno podzieleni w kwestii oszczędzania na przedświątecznych zakupach spożywczych

– Ci, którzy zdecydowanie chcą ograniczać wydatki, mogą być do tego zwyczajnie zmuszeni, np. z powodu utraty części dochodów w czasie pandemii. Niektóre osoby, widząc rosnące ceny, obawiają się pogorszenia swojej sytuacji ekonomicznej za kilka miesięcy. Mogą więc uważać, że raczej muszą zacisnąć pasa przed świętami – mówi dr Jolanta Tkaczyk z Akademii Leona Koźmińskiego.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Z kolei 40% respondentów nie będzie oszczędzało, realizując zakupy. Wśród nich 36% raczej z niczego nie zrezygnuje, a 4% nie ma co do tego wątpliwości. Jak zauważa Marcin Lenkiewicz, współautor badania z Grupy BLIX, część konsumentów, która nie planuje ciąć wydatków, jest niewiele mniejsza od odsetka oszczędzających. Zdaniem eksperta, wynika to z tego, że święta są czasem wyjątkowych spotkań z bliskimi. Polacy chcą, żeby wyglądały one jak dawniej, nawet jeśli teraz jest trudniej.

– Respondenci są mocno podzieleni w kwestii oszczędzania w sytuacji rosnącej inflacji, która dotyka wszystkich. Jednak już od dawna mówi się o konsumentach dwóch prędkości, tj. nastawionych bardziej konsumpcyjnie i tych, którzy z różnych przyczyn starają się ograniczać to zjawisko. Polaryzacja stylów życia i dochodów nie jest wyłącznie domeną polskiego społeczeństwa. To globalny trend, który uwypuklił się w ostatnim czasie – tłumaczy ekspert z Akademii Leona Koźmińskiego.

Polacy nie bardzo chcą zaciskać pasa przed Bożym Narodzeniem. Tylko 45% zamierza oszczędzać

Badanie wykazało również, że dla niewielkiej grupy ankietowanych kwestia ewentualnego oszczędzania na spożywczych produktach świątecznych w ogóle nie ma znaczenia. 8% konsumentów tak twierdzi. Natomiast 7% jeszcze nie wie, czy ograniczy swoje tegoroczne wydatki i co ostatecznie postawi na stole.

– W związku z pandemią niektórzy nie są pewni tego, z iloma osobami spotkają się fizycznie w nadchodzące święta. A przecież wiadomo, że liczba osób przy stole ma wpływ na ilość kupowanych produktów. Dlatego uważam, że Polacy mogą czekać niemal do ostatniej chwili z decyzją o tym, co kupią, a z czego ewentualnie zrezygnują, jeżeli nie dopiszą goście. Oczywiście kolejną kwestią jest też sam zakres wdrażania oszczędności, bo te tak czy inaczej rodzą się obecnie w głowie niemal każdego konsumenta – podsumowuje Marcin Lenkiewicz.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partner serwisu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!