Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Co i jak kupują Polacy w czasach pandemii? (badanie)

Im większy strach tym większe zakupy. Zachowania zakupowe w trakcie epidemii zależą w dużym stopniu od wewnętrznego poczucia zagrożenia koronawirusem. Osoby, które bardziej boją się epidemii, więcej kupowały w ostatnim czasie i robiły większe zakupy. Spośród osób, które zrobiły zapasy najwięcej kupiło makaron (66%), mąkę (55%), papier toaletowy (53%) oraz mydło lub żel do mycia (48%).

Co i jak kupują Polacy w czasach pandemii? (badanie)
Jak i co kupują Polacy w czasach pandemii? fot. shutterstock

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 23-03-2020, 12:05

Profesor Dominika Maison we współpracy z Forum Konsumentów postanowiła sprawdzić zachowania zakupowe Polaków w ostatnim czasie.

- Zachowania zakupowe w trakcie epidemii zależą w dużym stopniu od wewnętrznego poczucia zagrożenia koronawirusem. Osoby, które bardziej boją się epidemii, więcej kupowały w ostatnim czasie i robiły większe zakupy. Swoje zachowanie zazwyczaj tłumaczą potrzebą przygotowania się na wybuch prawdziwej epidemii, kiedy nie będzie można wychodzić z domu. U podłoża tych zachowań też leży próba uzyskania kontroli nad tym co dla osób jest nieznane i niekontrolowane - zauważa prof. Dominika Maison

Jak zareagowali Polacy?

Taka sytuacja, jak pojawienie się epidemii koronawirusa ma bardzo szerokie konsekwencje, również gospodarcze, które między innymi są konsekwencją zmian zachowań konsumentów. - Większość polskich konsumentów ograniczyła podróże, co wyraźnie uderzy w branżę turystyczną, z powodu zamkniętych galerii handlowych i sklepów, konsekwencje poniesie branża odzieżowa czy obuwnicza, z powodu zamkniętych restauracji i punktów usługowych poniesie konsekwencje branża gastronomiczna i usługowa. A to dopiero początek zmian, które pojawiają się w zachowaniach konsumentów - zauważa profesor Maison.

Nieco inaczej wygląda sytuacja w branży spożywczej i kosmetycznej, przede wszystkim w zakresie środków czystości. Tu nastąpiło ogromne ożywienie, bo większość Polaków zrobiła w ostatnich tygodniach duże zapasy. 56% Polaków przyznaje, że w związku z epidemią kupowali na zapas.

Najczęściej wydane kwoty w związku z epidemią koronawirusa to między 100 a 200 zł (32% osób, które zrobiły zapasy) oraz 201 a 500 zł – 33%. Spośród osób, które zrobiły zapasy najwięcej kupiło makaron (66%), mąkę (55%), papier toaletowy (53%) oraz mydło lub żel do mycia (48%). Co zaskakujące, zdecydowanie rzadziej kupowano żel antybakteryjny (24%) oraz maseczki ochronne (8%), czyli produkty bezpośrednio powiązane z epidemią.

Co dalej?

Nagła zmiana warunków życia dotyczy aktualnie wielu państw. Rytm funkcjonowania, dostępność usług i możliwość skorzystania z nich została gwałtownie ograniczona. Patrząc na mikro skalę poszczególnych gospodarstw domowych to okazja do wyraźniejszego zobaczenia ile kupujemy, ile zjadamy, ile potrzebujemy, z czego korzystamy i jak spędzamy czas. Przywoływana ostatnio w wielu publikacjach Li Edelkoort twierdzi, że epidemia koronawirusa doprowadzi do "kwarantanny konsumpcji", zmieni gospodarkę i kulturę światową.

- Uważam, że refleksja przyjdzie, ale nie mam pewności, że nastąpi globalna zmiana postaw i zachowań konsumenckich. Sądzę, że zradykalizują się postawy konsumentów bardziej świadomych, ale nie sądzę, że segmenty mniej świadome zmienią swoje zachowanie na stałe. Zobaczymy, Forum Konsumentów będzie obserwowało zmiany w czasie - mówi Agnieszka Plencler, prezes Forum Konsumentów.

Badanie zrealizowane na próbie N=1080 dorosłych Polaków w dniach 13-18 marca 2020, metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) na panelu badawczym Ariadna.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Dominika Maison RSS ALERT    /    Forum Konsumentów RSS ALERT    /    Fundacja Forum Konsumentów RSS ALERT    /    Agnieszka Plencler RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT    /    konsumenci RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!