• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Credit Agricole: Dynamika konsumpcji uderza w sufit

Zgodnie z opublikowanymi dzisiaj danymi GUS sprzedaż detaliczna w przedsiębiorstwach zatrudniających powyżej 9 osób zwiększyła się w listopadzie w cenach bieżących o 5,9% r/r wobec wzrostu o 5,4% w październiku, co było znacząco powyżej naszej prognozy równej oczekiwaniom rynkowym (4,8%). Dynamika sprzedaży liczonej w cenach stałych zwiększyła się w listopadzie do 5,2% r/r wobec 4,6% w październiku. Sytuację komentuje Krystian Jaworski, starszy ekonomista, Credit Agricole Bank Polska SA.
  • Autor: Credit Agricole
  • Data: 20-12-2019, 13:56
Credit Agricole: Dynamika konsumpcji uderza w sufit
fot. unsplash.com

- Warto zwrócić uwagę, że wzrost sprzedaży detalicznej przyspieszył pomimo oddziaływania niekorzystnych efektów kalendarzowych (w listopadzie br. liczba dni roboczych była o 1 mniejsza niż w 2018 r., podczas gdy w październiku br. była ona taka sama jak przed rokiem). W kierunku szybszego wzrostu sprzedaży oddziaływała wyższa dynamika m.in. w  kategoriach "sprzedaż detaliczna w niewyspecjalizowanych sklepach” (np. hipermarkety), "meble, rtv, agd” i "farmaceutyki, kosmetyki, sprzęt ortopedyczny”. Do zwiększenia dynamiki sprzedaży w tych kategoriach mógł się przyczynić efekt związany z realizowanymi z wyprzedzeniem (tj. w listopadzie) zakupami świątecznymi. Takie zjawisko mogło być wspierane przez rosnącą popularność zakupów w tzw. "Czarny piątek” (29 listopada). Zwiększająca się z roku na rok listopadowa dynamika m/m sprzedaży sprzętu RTV i AGD potwierdzałaby taką hipotezę - mówi Krystian Jaworski.

Dodaje, że głównym czynnikiem oddziałującym w kierunku spowolnienia wzrostu sprzedaży detalicznej był niższa dynamika w kategorii "pojazdy, samochodowe, motocykle i części” (5,1% r/r w listopadzie wobec 6,8% w październiku) oraz „żywność napoje i wyroby tytoniowe” (-0,1% r/r wobec 0,9% w październiku). Należy zwrócić uwagę, iż jest to już drugi odnotowany w ostatnich trzech miesiącach spadek żywności w sklepach wyspecjalizowanych. Ponownie stawiamy hipotezę, że czynnikiem ograniczającym sprzedaż żywności jest silny skumulowany wzrost jej cen. Uważamy również, że wyższe ceny żywności mogą przyczyniać się do realizacji w większym stopniu zakupów tego typu w sklepach niewyspecjalizowanych (np. hipermarketach), które charakteryzują się większą konkurencyjnością cenową niż sklepy wyspecjalizowane.  

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- Dynamika realnej sprzedaży detalicznej w okresie październik-listopad (4,9%) ukształtowała się powyżej swojej przeciętnej wartości w III kw. (4,8% r/r). Ponadto wykorzystywane przez nas miary sprzedaży bazowej, w tym sprzedaż detaliczna z wyłączeniem samochodów, wskazują na wyraźne przyspieszenie wzrostu sprzedaży w listopadzie w ujęciu rocznym. Sygnalizuje to, że ożywienie popytu konsumpcyjnego pozostaje silne. Pogorszenie nastrojów gospodarstw domowych oraz spowolnienie wzrostu realnego funduszu płac sygnalizuje jednak, że potencjał do ożywienia konsumpcji jest ograniczony. Podtrzymujemy tym samym naszą prognozę, zgodnie z którą dynamika spożycia prywatnego kształtuje się obecnie blisko swojego lokalnego maksimum (3,8% r/r w IV kw. br. z 3,9% w III kw.) i w kolejnych kwartałach znajdzie się w trendzie spadkowym - komentuje ekspert Credit Agricole.

- Dzisiejsze dane o sprzedaży detalicznej są naszym zdaniem lekko pozytywne dla kursu złotego i rentowności obligacji - dodaje.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!