• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Cushman & Wakefield: Jakie wyzwania czekają centra handlowe w 2018 roku?

W 2017 roku oddano do użytku 422 000 mkw. nowej powierzchni handlowej (+3% y/y). Ponad 40% nowej powierzchni to centra handlowe powyżej 40 000 mkw., głównie w dużych miastach. Ponad 0,5 miliona mkw. powierzchni handlowej jest obecnie w budowie, z czego prawie 80% zostanie oddanych do użytku w 2018 roku.
  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 26-02-2018, 13:02
Cushman & Wakefield: Jakie wyzwania czekają centra handlowe w 2018 roku?
Fot. shutterstock

Rośnie znaczenie i udział oferty gastronomicznej i rozrywkowej w centrach handlowych, które przestają być jedynie miejscem zakupów, a stają się miejscem spędzania wolnego czasu. Jednym z najważniejszych wyzwań dla właścicieli i zarządców centrów handlowych jest potrzeba integracji sprzedaży tradycyjnej z e-commerce i m-commerce.  Podatek od nieruchomości komercyjnych, omnichannel oraz zakaz handlu w niedziele to główne wyzwania dla branży w 2018 r. - informuje firma Cushman & Wakefield, która opublikowała raport MarketBeat – podsumowanie 2017 roku na polskim rynku handlowym.

Według danych dostępna powierzchnia handlowa wzrosła rok do roku o 3%, osiągając poziom 14,30 mln mkw. Nowe inwestycje to w dużej mierze obiekty wielkopowierzchniowe (powyżej 40 tys. mkw.) mieszczące się w największych aglomeracjach. Dobra koniunktura powinna w dużym stopniu zniwelować negatywne skutki zakazu handlu w wybrane niedziele.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W 2017 roku otwarto w Polsce 20 nowych obiektów handlowych, w tym 10 centrów o łącznej powierzchni 280 100 mkw., 3 parki handlowe o sumarycznej powierzchni najmu 20 700 mkw. i 7 magazynów wolnostojących o łącznej powierzchni 78 700 mkw. Ponadto przeprowadzono i zakończono rozbudowy 6 centrów handlowych, dwóch parków handlowych i jednego centrum wyprzedażowego. W sumie, w ramach rozbudowy, oddano do użytku 42 500 mkw. powierzchni najmu, co stanowi 10% całkowitej podaży rocznej.

Centra handlowe pozostają dominującym formatem handlowym w kraju z 426 obiektami o łącznej powierzchni 10,47 mln mkw. Stanowią one 73% całkowitej podaży nowoczesnej powierzchni handlowej kraju. Struktura podaży jest typowa dla wschodzących rynków z regionu. W krajach Europy Zachodniej obserwuje się znacznie większy udział parków handlowych, co wskazuje, że w nadchodzących latach proporcje w tym kierunku będą się zmieniać także w Polsce.

Patrząc na rynek handlowy z perspektywy regionów, ze względu na swój potencjał ekonomiczny i konsumpcyjny zyskują głównie największe ośrodki miejskie powyżej 400 tys. mieszkańców. 

Rozwój rynku handlowego widać jednak nie tylko dzięki powstawaniu nowych obiektów. Wiele z nich, szczególnie tych istniejących ponad 10 lat, inwestuje w modernizację lub zmianę charakteru oferowanej powierzchni. 

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!