• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Cztery obawy firm handlowych

Jedną z obaw firm handlowych jest podwyższone ryzyko działalności gospodarczej - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.
  • Autor: Olimpia Wolf, portalspozywczy.pl
  • Data: 12-04-2021, 14:32
Cztery obawy firm handlowych
Cztery obawy firm handlowych. Fot. shutterstock/PTWP
  • Firmy handlowe wskazują na trudności funkcjonowania związane z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej.
  • Rosną obawy przedsiębiorstw handlowych związane z dostosowaniem się do istniejących i planowanych regulacji prawnych.
  • Małe firmy handlowe niepokoi nasilająca się konkurencja ze strony przedsiębiorstw wykorzystujących narzędzia cyfrowe.

- Wyniki badań PIE pokazują, że w czasach pandemii COVID-19 firmy handlowe obawiają się również skutków zapowiadanych nowych regulacji prawnych oraz problemów wynikających z trudnej sytuacji ekonomicznej przedsiębiorstw - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl dr Urszula Kłosiewicz-Górecka z Zespołu Foresightu Gospodarczego w Polskim Instytucie Ekonomicznym.

Oto cztery obawy firm handlowych:

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

1. Niepewność ogólnej sytuacji gospodarczej

- Według badania koniunktury GUS, w lutym br. tylko 4,2 proc. przedsiębiorstw handlu detalicznego deklarowało, że nie napotyka na problemy w prowadzeniu bieżącej działalności. Natomiast przedsiębiorstwa zgłaszające bariery, najczęściej wskazują na trudności funkcjonowania związane z niepewnością ogólnej sytuacji gospodarczej (61,6 proc. w lutym br., wobec 31,9 proc. w analogicznym miesiącu 2020 r.) oraz wysokie koszty zatrudnienia (54,1 proc. w lutym br., 61,0 proc. przed rokiem), trudne do ponoszenia, gdy firma nie ma możliwości lub w jedynie ograniczonym zakresie może prowadzić swoją działalność - tłumaczy ekspertka.

- Z badania BIG InfoMonitor wynika, że dla 47 proc. firm negatywne skutki pandemii to spadek sprzedaży, dla 18 proc. to zahamowanie rozwoju i dezorganizacja działalności przedsiębiorstwa, a dla 10 proc. firm to wzrost kosztów (10 proc.), wynikający m. in. z konieczności zapewnienia bezpieczeństwa sanitarnego. Skutki te szczególnie silnie odczuwają mikro i małe przedsiębiorstwa oraz firmy handlowe, które najmocniej dotknął lockdown, takie jak centra handlowe, sklepy odzieżowe i obuwnicze - dodaje.

2. Obawa przed nowymi regulacjami prawnymi

Zdaniem dr Urszuli Kłosiewicz-Góreckiej rosną obawy przedsiębiorstw handlowych związane z dostosowaniem się do obostrzeń dla biznesu oraz istniejących i planowanych regulacji prawnych.

- Najczęściej wymienianymi są czasowe zamknięcie galerii handlowych, podatek od sprzedaży detalicznej, projekt Ustawy o przeciwdziałaniu wykorzystywania przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi. Skrócenie terminów płatności do 30 dni może postawić małe firmy handlowe przed groźbą niewypłacalności - mówi.

- Przedsiębiorstwa wymieniają też rosnące koszty związane z ochroną środowiska. W marcu 2019 r. została zatwierdzona przez Parlament Europejski Dyrektywa Plastikowa (The Single- Use Plastics Directive) stanowiąca szereg przepisów, stopniowo wycofujących nieprzetwarzalny plastik z obrotu na terenie krajów UE. W badaniu PIE z listopada 2020 r. 41 proc. firm handlowych zgłaszało obawy związane z koniecznością ponoszenia kosztów związanych z ochroną środowiska, w tym potrzebą utylizacji odpadów i prowadzenia racjonalnej gospodarki opakowaniami - tłumaczy przedstawicielka PIE.

3. Niekorzystna sytuacja ekonomiczna

- Przedsiębiorstwa handlowe niepokoi również to, czy zdołają utrzymać płynność finansową w warunkach utrzymujących się restrykcji wobec biznesu i czasowo ograniczonej w niektórych branżach handlowych możliwości sprzedaży produktów i usług - mówi dr Urszula Kłosiewicz-Górecka.

Tłumaczy, że wyniki marcowego monitoringu przedsiębiorstw PIE i BGK wskazują, że mimo trudnej ekonomicznej sytuacji wielu przedsiębiorstw handlowych, sytuacja ekonomiczna w sektorze handlu jest lepsza niż można było przypuszczać na podstawie nastrojów przedsiębiorców. W lutym 57 proc. firm deklaruje płynność finansową zapewniającą funkcjonowanie powyżej trzech miesięcy, 29 proc. firm ma według samooceny płynność finansową na dwa do trzech miesięcy, a 11 proc. przez jeden miesiąc. Jedynie 3 proc. firm handlowych zgłasza, że nie posiada wystarczającej płynności finansowej na funkcjonowanie nawet przez miesiąc. Są to firmy, których byt jest zagrożony.

4. Nasilająca się konkurencja ze strony przedsiębiorstw wykorzystujących narzędzia cyfrowe

- Małe firmy handlowe niepokoi nasilająca się konkurencja ze strony przedsiębiorstw wykorzystujących narzędzia cyfrowe. O ile w 2019 r. 40 proc. mikrofirm dostrzegało, że jest to duża lub nawet bardzo duża bariera w działalności przedsiębiorstwa handlowego, to w 2020 r. już ponad połowa firm (53 proc.) podzielała ten pogląd. Pandemia sprawiła, że część firm handlowych, która nie wykorzystywała nowoczesnych technologii informacyjnych i komunikacyjnych i nie uruchomiła sprzedaży online, praktycznie została pozbawiona możliwości kontaktów z klientami i sprzedaży swoich produktów i usług - podsumowuje ekspertka.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!