Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Czynniki ryzyka dla sektora handlu w 2015 r.

Zdaniem analityków Domu Maklerskiego BDM, w najbliższych miesiącach będziemy mieli do czynienia z kilkoma czynnikami ryzyka, które mogą negatywnie odbić się na wynikach spółek z sektora dystrybucyjnego, są tom.in.: sytuacja makroekonomiczna, presja producencka czy ostra konkurencja cenowa.
  • www.portalspozywczy.pl
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 20-08-2015, 14:33

Zdaniem analityków DM BDM branża FMCG jest szczególnie wrażliwa na czynniki gospodarcze. Presja deflacyjna odbija się na cenach sprzedawanych produktów, co bardzo mocno przekłada się na realizowaną marżę brutto. Na wyniki dystrybutorów wyraźny efekt wywierają również spowolnienie PKB, spadek siły nabywczej, wzrost bezrobocia oraz zmniejszenie wydatków na konsumpcję.

Jednocześnie w środowisku deflacyjnym spółce jest ciężko reagować na podwyżki cen prowadzone przez producentów. W efekcie rentowność brutto ze sprzedaży, którą jest w stanie osiągać dystrybutor, ulega dużym spadkom.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Polski rynek dystrybutorów jest bardzo rozdrobniony. Funkcjonuje na nim ok. 4 tys. podmiotów, co powoduje, że dystrybutorzy mocno konkurują o potencjalnego klienta, zaniżając tym samym ceny i obniżając marże. Z drugiej strony pojawienie się podmiotu chcącego skonsolidować rynek może spowodować zachwianie obecnej struktury i wzmocnić konkurencję cenową.

Branża dóbr szybkozbywalnych cechuje się silną sezonowością. Z reguły sprzedaż w 1 kw. jest niższa niż w pozostałej części roku (o ile nie występują one-off’y w postaci świąt wielkanocnych). Najwyższa sprzedaż jest realizowana w okresie lata (zwiększona sprzedaż wyrobów alkoholowych i tytoniowych), natomiast zwiększone marże są realizowane w 4 kw. (święta Bożego Narodzenia, bonusy od dostawców).

Od początku 2013 roku zauważalna jest poprawa optymizmu konsumentów, co jest widoczne po zmianie wskaźnika koniunktury konsumenckiej. Czynnikami, które w następnych kwartałach powinny wspierać konsumpcję jest stabilny wzrost PKB (ok. 3 proc.). Coraz słabsza staje się natomiast presja deflacyjna na ceny towarów. W 2 kw. 2015 r. odnotowano spadek deflacji o ok. 0,3-0,4 p.p. r/r. Spodziewamy się, że presja na ceny może się utrzymywać do końca 2015 r. Mieszane odczucia można mieć obserwując wskaźnik CPI dla produktów żywnościowych oraz dla wyrobów tytoniowych i alkoholu. Ten pierwszy od kilku miesięcy zaczyna rosnąć i obecnie wynosi -1,7 proc. (w styczniu było to aż -3,9 proc.). Z kolei CPI dla produktów tytoniowych spada i obecnie znajduje się na poziomie najniższym od czerwca 2014 r. (0,9 proc.). Stopa bezrobocia w ostatnich miesiącach spada i wynosi obecnie 10,8 proc. (odczyt za maj; poprawa o 0,4 p.p. m/m)

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!