Akcja „Czytajmy etykiety" to część projektu „Zachowaj równowagę" prowadzonego przez IŻŻ w ramach Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy (SPPW) w latach 2011-2016. Główny cel projektu to zapobieganie nadwadze i otyłości oraz chorobom przewlekłym przez edukację społeczeństwa w zakresie żywienia i aktywności fizycznej. Projekt jest współfinansowany przez Szwajcarię, a wkład krajowy (15%) zapewniają środki z budżetu Ministra Zdrowia.

Prowadzona przez Instytut Żywności i Żywienia i Polskie Towarzystwo Dietetyki (PTD) akcja „Czytajmy etykiety" w wybranych sklepach sieci „Biedronka" poszerza wiedzę Polaków na temat składu i wartości odżywczej produktów spożywczych. Dietetycy PTD doradzają klientom, na jakie informacje należy zwrócić uwagę, czytając etykiety (m.in. oświadczenia żywieniowe i zdrowotne, zawartość alergenów, witamin 
i składników mineralnych, rodzaje substancji dodatkowych, warunki przechowywania itp.). Akcja ma pomóc kształtować prawidłowe nawyki żywieniowe i zachęcić Polaków do zdrowego i aktywnego trybu życia.

- Żyjemy coraz szybciej i niestety nie sprzyja to refleksji na temat zdrowia naszego 
i naszych bliskich. Podczas zakupów w super- i hipermarketach wielu z nas wybiera produkty spożywcze, zwracając uwagę jedynie na ich cenę czy atrakcyjne opakowanie. Nie koncentrujemy się na informacjach, które zawierają etykiety, a jeśli nawet na nie spojrzymy - często mamy problem z ich interpretacją. Nasza akcja ma za zadanie zwrócenie uwagi Polaków na etykiety i nauczenie, jak czytać je ze zrozumieniem. - mówi dr Agnieszka Jarosz z Instytutu Żywności i Żywienia.

W ramach akcji w wybranych sklepach sieci „Biedronka" w każdą sobotę między 2 marca a 25 maja br., w godzinach 10-17, dyżurują dietetycy PTD. Każdy klient może dowiedzieć się, co to znaczy wartość odżywcza, jakie informacje producent powinien umieszczać na opakowaniu produktu, czym różni się „termin przydatności do spożycia" od „daty minimalnej trwałości", co oznaczają symbole E oraz jak odczytywać piramidę zdrowego żywienia. Konsumenci otrzymują materiały edukacyjne, które pomagają utrwalić zdobyte informacje i dostarczają praktycznych wskazówek do właściwego wyboru produktów spożywczych.

- Nie każdy najdroższy produkt jest najlepszy dla zdrowia i nie każdy produkt „light" jest najkorzystniejszy dla naszej figury. Odpowiednio dobrane produkty pozwalają na skonstruowanie optymalnej diety, która w połączeniu z aktywnością fizyczną jest gwarancją dobrej formy. Przypominamy o tym Polakom, żeby zdrowe nawyki weszły im w krew i zapraszamy w soboty do wybranych sklepów sieci „Biedronka", jeszcze do końca maja - dodaje dr Agnieszka Jarosz.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl