Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Dane GUS o sprzedaży detalicznej świadczą o jej potencjale rozwojowym

Opublikowane przez GUS dane dot. produkcji oraz sprzedaży detalicznej w marcu świadczą o potencjale rozwojowym polskiej gospodarki – oceniają eksperci. Ich zdaniem, dane potwierdzają trend przyspieszenia wzrostu gospodarczego.
  • Autor: PAP
  • Data: 21-04-2017, 08:14
Dane GUS o sprzedaży detalicznej świadczą o jej potencjale rozwojowym
fot. RW, portalspożywczy.pl

W czwartek GUS podał, że sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 9,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 16,5 proc. Według GUS produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 11,1 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 17,6 proc. Produkcja przemysłowa wyrównana sezonowo wzrosła rdr o 8,1 proc., a mdm wzrosła o 2,1 proc.

Natomiast ceny produkcji przemysłowej w marcu wzrosły rdr o 4,7 proc., a w ujęciu miesięcznym ceny spadły o 0,1 - podał Główny Urząd Statystyczny.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w rozmowie z PAP oceniła, że dane dotyczące produkcji oraz sprzedaży detalicznej świadczą o potencjale rozwojowym polskiej gospodarki. "Ten wzrost świadczy o dobrej kondycji polskiej gospodarki, a jego sygnały były widoczne w danych dotyczących eksportu" - powiedziała profesor.

Ekonomistka zwróciła uwagę, że sprzedaż rośnie wolnej niż produkcja. "Mamy więc lukę popytową, która byłaby większa, gdyby nie wzrost płac i program 500 plus" - zauważyła naukowiec. Profesor podkreśliła przy tym, że wzrost płac, wbrew opinii niektórych ekonomistów, nie spowodował dotychczas spadku konkurencyjności polskich firm.

Dr Andrzej Szymkowiak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wzrost sprzedaży detalicznej upatruje m.in. w postępującym spadku stopy bezrobocia, wzroście wynagrodzenia oraz wzroście średnich dochodów w gospodarstwach domowych. Naukowiec podkreślił, że wynagrodzenia w Polsce zaczynają zaspokajać podstawowe potrzeby konsumentów. "Dzięki temu mogą oni przeznaczać środki na inne dziedziny" - powiedział. Zwrócił przy tym uwagę, że w opublikowanych w czwartek przez GUS danych jest widoczny spadek w porównaniu do ubiegłego roku wydatków na żywność i wyroby tytoniowe. Wzrosły przy tym wydatki w innych dziedzinach, jak książki czy meble.

Jak podał GUS, najbardziej wzrosła sprzedaż paliw (w ujęciu rocznym o 23,6 proc.), odzieży i obuwia (o 20,3 proc. rdr) mebli, AGD i RTV (18,1 proc. rdr), prasy i książek (o 17,8 proc. rdr). Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 0,7 proc.

Dr Michał Muszyński z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w rozmowie z PAP podkreślił, że znaczny wzrost produkcji przemysłowej w marcu w porównaniu z poprzednim miesiącem wynika m.in. ze stosunkowo niskich wskaźników z lutego.

Nowy konsument na rynku spożywczym

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.
Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!