Dane GUS o sprzedaży detalicznej świadczą o jej potencjale rozwojowym
- Autor: PAP
- Data: 21-04-2017, 08:14

W czwartek GUS podał, że sprzedaż detaliczna w marcu wzrosła o 9,7 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym wzrosła o 16,5 proc. Według GUS produkcja przemysłowa w marcu wzrosła o 11,1 proc. rok do roku, a w porównaniu z poprzednim miesiącem wzrosła o 17,6 proc. Produkcja przemysłowa wyrównana sezonowo wzrosła rdr o 8,1 proc., a mdm wzrosła o 2,1 proc.
Natomiast ceny produkcji przemysłowej w marcu wzrosły rdr o 4,7 proc., a w ujęciu miesięcznym ceny spadły o 0,1 - podał Główny Urząd Statystyczny.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Prof. Elżbieta Mączyńska ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie w rozmowie z PAP oceniła, że dane dotyczące produkcji oraz sprzedaży detalicznej świadczą o potencjale rozwojowym polskiej gospodarki. "Ten wzrost świadczy o dobrej kondycji polskiej gospodarki, a jego sygnały były widoczne w danych dotyczących eksportu" - powiedziała profesor.
Ekonomistka zwróciła uwagę, że sprzedaż rośnie wolnej niż produkcja. "Mamy więc lukę popytową, która byłaby większa, gdyby nie wzrost płac i program 500 plus" - zauważyła naukowiec. Profesor podkreśliła przy tym, że wzrost płac, wbrew opinii niektórych ekonomistów, nie spowodował dotychczas spadku konkurencyjności polskich firm.
Dr Andrzej Szymkowiak z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu wzrost sprzedaży detalicznej upatruje m.in. w postępującym spadku stopy bezrobocia, wzroście wynagrodzenia oraz wzroście średnich dochodów w gospodarstwach domowych. Naukowiec podkreślił, że wynagrodzenia w Polsce zaczynają zaspokajać podstawowe potrzeby konsumentów. "Dzięki temu mogą oni przeznaczać środki na inne dziedziny" - powiedział. Zwrócił przy tym uwagę, że w opublikowanych w czwartek przez GUS danych jest widoczny spadek w porównaniu do ubiegłego roku wydatków na żywność i wyroby tytoniowe. Wzrosły przy tym wydatki w innych dziedzinach, jak książki czy meble.
Jak podał GUS, najbardziej wzrosła sprzedaż paliw (w ujęciu rocznym o 23,6 proc.), odzieży i obuwia (o 20,3 proc. rdr) mebli, AGD i RTV (18,1 proc. rdr), prasy i książek (o 17,8 proc. rdr). Sprzedaż żywności, napojów i wyrobów tytoniowych spadła o 0,7 proc.
Dr Michał Muszyński z Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu w rozmowie z PAP podkreślił, że znaczny wzrost produkcji przemysłowej w marcu w porównaniu z poprzednim miesiącem wynika m.in. ze stosunkowo niskich wskaźników z lutego.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Raport: Poziom sprzedaży detalicznej wyższy niż w ubiegłym roku
-
Uchodźcy z Ukrainy dali impuls sprzedaży detalicznej
-
Większość Polaków negatywnie ocenia stan polskiej gospodarki
-
GUS: Sprzedaż detaliczna w cenach stałych w marcu wzrosła o 9,6 proc. rdr
-
Sprzedaż detaliczna w Polsce w lutym wzrosła o 14,2 proc. rdr
-
Polska gospodarka ma silne fundamenty
-
Sprzedaż detaliczna w Polsce w styczniu wzrosła o 19,5 proc.
-
Jaki wpływ ma wojna w Ukrainie na polską gospodarkę?
-
Mimo wzrostu cen sprzedaż detaliczna w styczniu wyższa niż rok wcześniej
-
Bank Pekao: sprzedaż detaliczna w styczniu poniżej oczekiwań
- Mleczarnia z Ciechanowa kupiła zakład w Ozorkowie
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
komentarze (0)