Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Dlaczego Polacy nie chcą kupować polskich produktów?

Największą barierą dla osób chcących kupować polskie produkty jest ich zbyt mała ilość w sklepach. Co czwarta osoba wskazywała też zbyt wysokie ceny oraz brak odpowiednich oznaczeń. Jednocześnie połowa Polaków chętnie korzystałaby z aplikacji służącej do sprawdzania, czy produkt został wyprodukowany w Polsce - wynika z raportu "Moda na polskość" przygotowanego na potrzeby projektu Konsument 2016 przez Ipsos.

Dlaczego Polacy nie chcą kupować polskich produktów?
28 proc. badanych wskazało, że od kupowania polskich produktów powstrzymuje ich wysoka cena. fot. shutterstock

Autor: portalspozywczy.pl
Data: 23-08-2016, 11:00

Jako bariery w kupowaniu polskich produktów 34 proc. ankietowanych wskazało zbyt małą ich ilość w sklepach, a 28 proc. zbyt wysoką cenę. W dalszej kolejności jako przeszkodę podawano brak oznaczeń, że produkt jest polski (22 proc.) oraz gorszą jakość polskich produktów (8 proc.).

Z drugiej strony 24 proc. badanych nie dostrzegło żadnych przeszkód, na jakie trafia osoba chcąca kupować polską żywność. Aż 52 proc. używałoby aplikacji służącej do sprawdzania, czy produkt był wyprodukowany w Polsce. 

Autorzy raportu sprawdzili także w jakich kategoriach produktowych polskość ma największy potencjał. Zdecydowanie najczęściej, bo w 76 proc. przypadków wskazywano żywność, a w 53 proc. alkohol. 

Największy potencjał „polskość” ma w kategoriach związanych z żywnością i alkoholem, w meblach oraz usługach takich jak bankowość czy ubezpieczenia. Z kolei produkty zagraniczne najchętniej wybieramy w takich kategoriach jak elektronika, sprzęt AGD, filmy i odzież.

Polska żywność to zdaniem uczestników badania synonim wysokiej jakości, świeżości i naturalności oraz małej ilości chemii i braku GMO, gdyż nie jest długo transportowana.

Szczególnie cenione są polskie mięso i wędliny (Sokołów, Wierzejki), warzywa i owoce (znane na świecie jabłka; owoce sezonowe: śliwki, gruszki), nabiał (Spółdzielnie Mleczarskie: Piątnica, Garwolin), jajka (często przywożone ze wsi/ kupowane u sprawdzonych osób), pieczywo (osiedlowe piekarnie, Putka) i produkty mączne, zbożowe (np. Mąka Szymanowska, Lubella).

Zakup polskiej żywności motywowany jest często patriotyzmem lokalnym rozumianym jako chęć wspierania polskich rolników i producentów („pani Halinki”, „rolnika z Podlasia”).

Dane w raporcie pochodzą z Badania Omnibus przeprowadzonego w marcu 2016 na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 15 lat+, N=1008.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

patriotyzm konsumencki RSS ALERT    /    patriotyzm RSS ALERT    /    polska żywność RSS ALERT    /    produkty regionalne RSS ALERT    /    Ipsos RSS ALERT    /    Wierzejki RSS ALERT    /    Sokołów SA RSS ALERT    /    OSM Piątnica RSS ALERT    /    Lubella RSS ALERT    /    Mąka Szymanowska RSS ALERT    /    Putka RSS ALERT    /    alkohole RSS ALERT    /    badania konsumenckie RSS ALERT

KOMENTARZE (10)

  • ano loko 2016-08-23 14:47:31
    jakość mi przeszkadza w kupowaniu polskiej żywność plus afery spożywcze zamiatane pod dywan =przyzwolenie
  • ian 2016-08-24 10:30:22
    Firma Sokołów jest firmą duńską, Animex chiński, Balcerzak niemiecki, tak jak Lidl niemiecki czy portugalska Biedronka i co ?
  • sprzedawca 2016-08-24 11:26:13
    klient zrobił się bardzo wygodny, chce zrobić zakupy szybko i możliwie w jednym miejscu, a jakość niestety jest na dalszym miejscu, prowadzę sklep i coś wiem na ten temat
  • nn 2016-08-24 12:05:16
    ten artykuł to chyba prowokacja! pewnie że kupowaliby ale na półki marketów trafiają głównie produkty koncernowe, wyreklamowane, tanio zrobione prze polskich pracowników...polskich firm nie stać na takie kosztowne reklamy w zachodnich(polskich) mediach, opłaty za wejścia do sieci, nie mają budżetów na bieżące promocje, gazetki, zazwyczaj trudno im otrzymać jakieś dotacje, nie tak jak zachodnim molochom. Nie stać ich też na supernowoczesne technologie, stąd stają się niekonkurencyjni i pod względem cenowym czy jakościowym odpadają w rynku. Kto zabiega w Polsce o polskich producentów? polskie produkty w sieciach? komu na tym zależy? chyba nie naszym władzom. Dlaczego zatem tak niemądrze skonstruowane tezy, że Polacy nie chcą kupować polskich produktów!
  • ad 2016-08-24 12:07:28
    no jak to? przecież Biedronka i Lidl chwalą się, że 80% produktów na ich półkach to polskie produkty! a gdzie kupują ci Polacy, co to tak nie chcą kupować tych polskich produktów. A może one nie są polskie? ktoś tu na pewno kłamie. Polskie to zostały tylko obozy

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.188.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!