Jednocześnie, zmieniają się relacje z konsumentami. Z raportu DNB “Retail Industry & Consumer brands” wynika, że nowoczesne technologie cyfrowe są w coraz większym stopniu wykorzystywane do unifikacji tzw. „shopping experience” klientów, niezależnie od kanału sprzedaży czy świadczenia usług.

– Sama obecność online poprzez stronę www czy aplikację już nie wystarcza. Konsumenci oczekują tego samego „przeżycia” podczas zakupów zarówno w tradycyjnym sklepie, jak i w internecie. Dlatego, w stacjonarnych sklepach powstają witryny internetowe pozwalające porównać towary i ich specyfikacje, a miejsca takie jak siłownie mają swoje mini sklepy pozwalające kupić np. obuwie treningowe – zauważa Ewa Białek, Dyrektor Biura Handlu i Usług w DNB Bank Polska SA.

W ocenie ekspertów DNB, największym wyzwaniem dla sektora handlu i usług będzie umiejętne wykorzystanie rozwiązań cyfrowych. Jest to szczególnie istotne w przypadku tych firm, których dotychczasowy model biznesowy opierał się wyłącznie na sprzedaży prowadzonej w tradycyjny sposób. Źródłem budowania przewagi konkurencyjnej powinno okazać się także wykorzystywanie danych o klientach uzyskanych za pomocą rozwiązań typu big-data. Dzięki nim możliwa jest m.in. analiza preferencji klientów i tym samym lepsze dostosowanie asortymentu i obsługi do ich potrzeb.

– W obliczu zachodzących zmian w funkcjonowaniu i kształcie branży handlu i usług, firmy powinny skupić się na właściwej organizacji i zarządzaniu. Umożliwi to budowę i rozwój zarówno tradycyjnych, jak i elektronicznych kanałów sprzedaży. Planowana ekspansja online powinna być oparta o klarowną strategię oraz kapitał – ocenia Ewa Białek. – Modele biznesowe powinny opierać się na budowaniu emocjonalnej więzi z klientami. Jedną ze strategii może być zwiększenie możliwości wyboru i wprowadzenie maksymalnie daleko idących ułatwień w robieniu zakupów – podkreśla Ewa Białek.

Zdaniem autorów raportu “Retail Industry & Consumer brands”, konieczne staje się również opracowanie skutecznych rozwiązań z zakresu logistyki, a także efektywnego pozyskiwania nowych klientów. Przedsiębiorstwa powinny skupić się na szukaniu nowych nisz rynkowych do zagospodarowania. Tego typu strategia jest bowiem znacznie efektywniejsza niż budowa własnej pozycji na mocno konkurencyjnym rynku.

– W erze nowych technologii, w sektorze handlu już nie wystarczy być szybkim. Trzeba być pierwszym i przy tym odpowiadać na rosnące potrzeby mobilnego konsumenta – podsumowuje Ewa Białek.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl