Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Duzi detaliści przerzucą podatek na dostawców, mniejsi podniosą ceny

- W przypadku wejścia w życie ustawy o podatku od sprzedaży detalicznej sprzedawcy dążyć będą do utrzymania dotychczasowego poziomu marż. W takiej sytuacji będą mieli do dyspozycji dwa rozwiązania: przerzucić podatek na dostawców poprzez negocjacje cenowe lub podnieść ceny sprzedawanych produktów - uważa Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska.

Duzi detaliści przerzucą podatek na dostawców, mniejsi podniosą ceny
Jakub Olipra, ekonomista Credit Agricole Bank Polska fot. za dlahandlu.pl
  • Źródło dlahandlu.pl

Autor: dlahandlu.pl/portalspozywczy.pl
Data: 26-01-2016, 11:50

- W zależności od rodzajów produktów, branży, wielkości oraz charakteru relacji z dostawcami, w indywidualnych strategiach sprzedawców dominować będzie jedno lub drugie rozwiązanie. Największe możliwości w tej kwestii będą miały dyskonty, hipermarkety i sieci handlowe, które ze względu na swoją bardzo silną pozycję negocjacyjną, szczególnie w stosunku do rozdrobnionych przetwórców lub producentów marek własnych w większym stopniu będą w stanie wywierać presję na swoich dostawców - twierdzi Jakub Olipra.

- Jednocześnie oferując szeroki asortyment produktów o różnej elastyczności cenowej popytu, będą mogły zwiększać ceny produktów charakteryzujących się niską elastycznością cenową popytu (popyt na te produkty jest najmniej wrażliwy na wzrost cen np. dobra pierwszej potrzeby), a ceny produktów o niskiej elastyczności pozostawiać bez zmian - dodaje. I podkreśla, że w gorszej sytuacji znajdą się sklepy specjalistyczne nie będące częścią sieci handlowej oraz sklepy franczyzowe, ponieważ ich siła negocjacyjna względem dostawców jest wyraźnie niższa niż w przypadku supermarketów. 

Czytaj więcej na dlahandlu.pl

Ministerstwo Finansów przedstawiło założenia projektu ustawy dotyczącej opodatkowania sieci handlowych. Markety będą płacić trzy stawki podatku od obrotów. Stawka podstawowa będzie wynosić 0,7 proc., a pozostałe - 1,3 proc. i 1,9 proc. Podatek będzie też zawierać kwotę wolną, wynoszącą 18 mln zł rocznego obrotu.

Podatek będzie miał charakter progresywny. Projekt został skierowany przez MF do kancelarii premiera. Ustawa miałaby wejść w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Stawka 0,7 proc. ma obciążać przychód nieprzekraczający w danym miesiącu kwoty 300 mln złotych. Stawka 1,3 proc. ma być płacona od nadwyżki przychodu ponad 300 mln złotych w tym miesiącu. Stawka 1,9 proc. ma obowiązywać od przychodów ze sprzedaży detalicznej prowadzonej w soboty, niedziele i inne dni ustawowo wolne od pracy (to ostatnie kryterium odnosić się będzie do tych sprzedawców detalicznych, którzy na mocy przepisów będą prowadzili sprzedaż w takie dni).

Podatnikami nowej daniny będą wszystkie sieci handlowe oraz sprzedawcy detaliczni. Przedmiotem opodatkowania będzie miesięczny przychód ze sprzedaży towarów. Kwota wolna od opodatkowania to 1,5 mln zł netto miesięcznie. Podatnicy, którzy nie przekroczą tej kwoty, będą zwolnieni z podatku i nie będą obowiązani do składania deklaracji podatkowych.

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (4)

  • KAM 2016-01-26 12:42:03
    Zgadzam się, za całość zapłaci i tak ostateczny nabywca. Sieci przerzucą koszt podatku na dostawców. Dostawcy i tak pracują już na minimalnych marżach wiec będą zmuszeni podnieść ceny. Szczególnie problem dotknie importerów którzy zmagają się ze słabnącą złotówką i tracą w dramatyczny sposób rentowność.
  • Beata 2016-01-27 09:42:03
    Podatek od sieci i banków ma iść dla polskich rodzin prawie bezpośrednio! A więc rodziny wydadzą swoje 500 zł na dziecko także w supermarketach.Gdzie problem panie ekonomisto? Obroty sieci wzrosną!przy okazji inne usługi zarobią z tego podatku-firmy szkołyjęzykowe,firmy turystyczne itp.Pieniądze te wrócą na rynek!
  • Grażyna 2016-01-27 10:17:32
    Beata Szydło i Andrzej Duda zrealizują swe przedwyborcze obietnice kosztem jak mówią - \"Polaków\" .
  • Słonik 2016-01-27 11:21:54
    I kto to się tu wypowiada. Facet na francuskim sznureczku. Przecież jest to totalnie nieobiektywne. Jeżeli mały przedsiębiorca nie ruszając cen ma dodatkową możliwość konkurencji z hiperami, to raczej nie będzie ich podnosił, żeby sobie tą możliwość zabrać. Znam bardzo wielu handlowców i kupców i dla nich pojęcie \"dobra cena\" (zakupu) jest święte. Tu właśnie chodzi o korektę możliwości na korzyść mniejszego podmiotu

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 34.201.9.19
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!