• partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Duzi producenci krytycznie oceniają małych detalistów

W sporach wokół wielu ustaw populiści szermują hasłem o obronie tradycyjnego handlu. Firmy mają jednak o nim nienajlepsze zdanie - czytamy w Pulsie Biznesu.
  • Autor: Puls Biznesu
  • Data: 22-12-2008, 09:52

Od wielu lat z impetem rozwijają się w Polsce zagraniczne sieci handlowe, które stały się dla wielu ucieleśnieniem zła, dławiącego rodzimy handel tradycyjny. Deklaracje polityków różnych partii o jego obronie przed zagranicznymi hipermarketami powtarzają się przy każdej debacie sejmowej o ustawie dotyczącej handlu. Tymczasem, jak wynika z raportu Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur (IBRKiK) polskie firmy produkcyjne mają na temat tradycyjnego handlu dużo gorsze od polityków zdanie.

Z ankiety przeprowadzonej wśród przedstawicieli firm produkcyjnych wynika, że producenci, zwłaszcza duzi, krytycznie oceniają współpracę z małymi przedsiębiorstwami handlowymi. Narzekają, że nie są one w stanie zapewnić satysfakcjonującego poziomu obsługi, m.in. pod względem dystrybucyjnym, sprzedażowym i marketingowym.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

"Prawie 1/3 firm produkcyjnych wskazała, że małe przedsiębiorstwa detaliczne nie spełniają ich oczekiwań w zakresie wielkości zakupu, a 28 proc. dostawców było zdania, że przedsiębiorstwa te nie świadczą odpowiedniej pomocy przy sprzedaży nowych produktów, a wprost przeciwnie, oczekują od dostawcy wsparcia marketingowego" - czytamy w raporcie IBRKiK.

Dużo lepiej firmy produkcyjne oceniają współpracę z hurtowniami.

- Małe firmy handlowe często nie mają pieniędzy, warunków albo wiedzy, by zapewnić swoim dostawcom wysoki standard obsługi. Jeśli jednak nie zrobią czegoś, żeby to poprawić, będą tracić pozycję, na rzecz silniejszych i bardziej profesjonalnych konkurentów - mówi Andrzej Faliński, dyrektor Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.

- Najlepszym sposobem na przetrwanie i rozwój konkurencyjności jest dla małych firm handlowych konsolidacja, która zresztą cały czas postępuje. Mali łączą się w większe grupy kapitałowe lub zakupowe, tworzą lub przyłączają się do różnych sieci. Myślę, że niemal wszystkie sklepy ogólnospożywcze zintegrują się w ramach jakichś większych struktur (np. franczyzowych). Na niezależność będą mogły sobie pozwolić nieliczne sklepy, głównie wyspecjalizowane - mówi Małgorzata Więch, prezes Polskiej Izby Handlu.

Preferowanym partnerem dla dużych producentów i tak pozostaną jednak większe sklepy i sieci.

- Sieci supermarketów, hipermarketów i dyskontów są odbiorcami o największym potencjale rozwoju sprzedaży. Niestety w zamian za swe usługi i efektywność, narzucają dostawcom coraz trudniejsze warunki współpracy (np. dodatkowe opłaty, upusty) - mówi Jerzy Majchrzak, dyrektor biura w firmie Sokołów.

Z badań wynika jednak, że producenci lepiej oceniają współpracę z krajowymi sieciami handlowymi, niż z zagranicznymi. Blisko 60 proc. producentów ocenia warunki stawiane przez krajowe sieci jako korzystne. W przypadku sieci zagranicznych uważa tak już tylko 37,5 proc. dostawców.

więcej informacji:

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!