Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Dyrektor POHiD: Dzięki sieciom handlowym Polska stała się "zieloną wyspą na czerwonym morzu recesji"

Koniec roku w analizie GUS pokazał wzrost sprzedaży handlu 7,2 proc. wbrew wieszczącym rok temu klęskę i otchłań kryzysu, handel stanął na wysokości zadania i pokazał się jako potężna i skuteczna zasłona gospodarki przed recesją, bezrobociem i innymi katastrofami. ten rok będzie również udany dla handlu - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, dyrektor generalny POHiDu.

Dyrektor POHiD: Dzięki sieciom handlowym Polska stała się

Autor: Andrzej Maria Faliński
Data: 28-01-2010, 10:36

- Nic nie wskazywało na to, że popyt się załamie. Bezrobocie wprawdzie nieco rosło, powiedzmy 3 punkty procentowe średnio w miesiącach, ale jednocześnie ludzie uruchamiali zapasy (depozyty bankowe, pieniądze przywiezione z zagranicy, pieniądze wcześniej przeznaczone na konsumpcję „niecodzienną" typu wakacje zagranicą, gadżety elektroniczne, itp.) - popyt więc nieco spadł, ale nie załamał się i zaczął szybko odrabiać początkowe „straty". W dodatku wzrosły płace, a to dzięki optymalizacyjnym działaniom pracodawców - mówi Andrzej Faliński.

Jego zdaniem handel zachował się w 2009 r. bardzo mądrze.

- Sięgnął po strategie dyskontowania części asortymentów i po różnego rodzaju formy kooperacji z dostawcą i logistykiem, wymyślił niemal od ręki utrudniony przez sektor finansowy dostęp do pieniędzy operacyjnych i wstrzymał nieco inwestycyjny oddech - choć nie do końca, bo zagrożenie recesją skłoniło słabszych graczy do wejścia w fuzję lub sprzedania się silniejszym, zaś ci ostatni chętnie skorzystali z gwałtownie taniejącego rynku przejęć - mówi Andrzej Faliński.

Jego zdaniem handlowi pomogła również natura cech rynku. - Polski handel to 450.000 punktów sprzedaży, co daje ogromny potencjał podażowy dla klienta, ale i popytowy dla produkcji i usług. Jeśli dodamy do tego fakt, że 60% polskiego PKB pochodzi z rynku wewnętrznego, 30% to eksport produktów i 10% usług, to okaże się, że rynek wewnętrzny jest fundamentem twardym i rozległym. Co więcej, świat największych rynków finansowych i kapitałowych trawiony był kryzysem, bilionowymi spadkami, niemal wszystkimi plagami egipskimi, ale polska gospodarka w bardzo niewielkim stopniu z niego się finansowała i otrzymała kilka niewielkich klapsów (np. w postaci skutków zabawy w opcje) tam, gdzie inne gospodarki otrzymały nokautujące bomby w nos - mówi Andrzej Faliński.

Jego zdaniem 2010 rok będzie udany dla handlu, bo nic nie wskazuje na to by główne mechanizmy makroekonomiczne i sektorowe uległy zmianie na gorsze. Popyt krajowy rośnie, produkcja ruszyła kopyta, handel ma dobre wyniki, zapowiada się napływ środków UE i akcja inwestycyjna firm zagranicznych.

- Byle finanse publiczne ni stanęły na głowie, to wszystko będzie dobrze, a może nawet lepiej. Mówi się o drugim dnie recesji, o problemie „drugiej bańki" finansowej w związku z nad finansowaniem sektora finansowego przez rządy w chwili rozpaczy (USA!), ale mimo to jestem dobrej myśli. Jeśli władza, stająca przed kolejnym kryterium wyborczym, nie wymyśli czegoś, co handlowi, a przez to i produkcji, głównie produkcji żywności, nie zaszkodzi, jeśli nie popatrzy na sektor oczami lisa widzącego tłuściutka gąskę do schrupania, to wszystko będzie szło dobrze. Handel mamy dobry, pieniądze w rynku są, produkcja przemysłowa znowu rośnie (grudzień - 12,3%) i pewnie będzie rosnąć, więc nie bądźmy „narzekaczami" - w 2009 udało się i nie był to wcale przypadek - mówi Andrzej Faliński.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    POHiD RSS ALERT

KOMENTARZE (5)

  • KUPIEC POLSKI 2010-01-28 14:23:23
    BREDNIE SŁUGUSA HIPER-ÓW
  • jarka 2010-01-29 08:06:28
    ,,Sięgnął po strategie dyskontowania części asortymentów i po różnego rodzaju formy kooperacji z dostawcą i logistykiem, wymyślił niemal od ręki utrudniony przez sektor finansowy dostęp do pieniędzy operacyjnych\"czyli krótko mówiąc wymusił na dostawcy większą obniżkę ceny ,dłuższy termin płatności i wyższe opłaty półkowe.Panie Faliński nie mówi pan do siedmiolatków,żeby bredzić bez sensu.
  • kopal 2010-01-29 08:11:03
    Tak i dzięki takim,, strategiom\" producenci chcą tworzyć własne centra sprzedaży bez ,,zaradnych\" sieci
  • Griu 2010-01-29 10:04:22
    Minutą ciszy uczcijmy wynurzenia nie zawsze trzeźwo myślącego(??//) pana Fal-lusa - jego bełkot w ogóle nie wymaga komentarza, z drugiej strony grupa paru sponsorów z grupą Metro na czele - podsuwa mu karteczki z bredniami a facet paple jak papuga, nie za bardzo kapując o czym mówi
  • POHiD = PZPN 2010-01-29 14:03:55
    A czyżby na tym \"morzu recesji \" w pozostałej części Europy nie było sieci??? Są, i to mają o wiele większe udziały w rynku !!! Jedynie nasz rodzimy handel i przemysł uchronił nas przed kryzysem.. Panie Andrzeju Mario - proszę o zdroworozsądkowe komentarze. W pełni popieram moich szanownych przedmówców.

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 44.192.10.166
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!