Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Dyrektor POHiD: Podatek obrotowy dla sieci groziłby inflacją i upadaniem mniejszych firm

Spowolnienie gospodarki jest faktem, jednak w Polsce recesji nie ma. I raczej nie będzie, chyba, że poprzez wprowadzenie podatku obrotowego dla firm z sektora handlowego i bankowego zostanie naruszona delikatna równowaga rynku wewnętrznego - pisze na swoim blogu w serwisie portalspozywczy.pl Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji (POHiD).

Dyrektor POHiD: Podatek obrotowy dla sieci groziłby inflacją i upadaniem mniejszych firm
Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 09-09-2012, 11:34

Zwraca on uwagę, że rynek wewnętrzny generuje ok. 60 proc. PKB.

- Handel płaci VAT (nie tylko handel) i dla handlu podatek ten jest niemal symbolem jego roli w gospodarce i życiu społeczności gospodarujących obywateli - od każdego niemal ruchu pieniądza i towaru podatek ten natychmiast jest odprowadzany i zasila wspólną państwową kasę - bez przerwy, w permanencji. To podatek o znaczącej wysokości, uiszczany w sposób nie do uniknięcia dla dużej firmy handlowej. Podatek ten jest na swój sposób obrotowy i co więcej daje ok 60 proc. przychodów fiskusa (nie tylko od handlu, oczywiście, ale z wielkim jego udziałem). Pomysł więc, by od niektórych firm handlowych, tylko dlatego, że są duże pobierać dodatkowo 1 proc. podatku obrotowego, jest - delikatnie mówiąc - ani racjonalny, ani sprawiedliwy - pisze Andrzej Faliński.

Przypomina, że w niektórych krajach pomysły takie się zrodziły wcześniej, np. na Węgrzech, ale zarówno reakcja UE (także MFW, EBC), jak i reakcja rynku wewnętrznego i całej gospodarki węgierskiej na takie zabiegi, w ogóle stan gospodarki na Węgrzech, każą zachować do takich i podobnych restrykcji daleko idąca rezerwę.

Ostrzega, że podatek obrotowy ze szczególną siłą uderza w konsumenta, bo sprzedający towary handlowiec kompensuje sobie ów koszt wysokością ceny. - Oznacza to również skutki makroekonomiczne w postaci silnego i bardzo szybko działającego impulsu inflacyjnego oraz zaostrzenia się eliminujących z rynku mniejsze firmy form konkurencji. Pogarsza się też rentowność, co w sposób naturalny obniża obroty i wpływy z tytułu innych podatków, VAT, CIT i PIT (ten ostatni poprzez uderzenie w rynek pracy - zatrudnienie bowiem zacznie spadać) - uważa dyrektor generalny POHiD.

- W Polsce akurat jest tak, że większość sieci handlowych, to firmy polskie, które w krwawej konkurencji wybiły się do najwyższego poziomu handlowego profesjonalizmu, konkurując z najlepszymi firmami handlowymi świata, konkurując - jak widać - zwycięsko. Czy chcemy im ten sukces osłabić? - pyta Andrzej Faliński.

Więcej na Blogu A. Falińskiego: Nie chodzi o 1 proc. - chodzi o zasady

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    POHiD RSS ALERT    /    Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT    /    podatek dochodowy RSS ALERT

KOMENTARZE (9)

  • Jarosław 2012-09-08 12:48:22
    Witam myślę że Pan się myli w zakresie przypuszczeń o podniesieniu cen lub jakiejkolwiek ingerencji we wzrost bezrobocia ,myślę że to ciekawy pomysł ten podatek już zaczyna to funkcjonować w Portugalii a inne rządy się przymierzają do takich działań,Francuzi wyliczyli ze każde nowo utworzone miejsce pracy w sklepach sieciowych szczególnie spożywczych to siedem utraconych miejsc pracy też w tej branży w małym handlu ,proszę sprawdzić te wyliczenia,Czy konkluzja nasuwa się sama,a jeszcze proszę sobie uświadomić ile pieniędzy wypływa z Polski w ramach tak zwanych licencji do spółek matek ,to stanowi wszystko koszt przedsiębiorstwa .Pozdrawiam
  • Roman 2012-09-08 13:18:13
    \" W Polsce akurat jest tak, że większość sieci handlowych, to firmy polskie \" Faktycznie nie zauważyłem. Real Polska no bo przecież nie niemiecka Tesco Polska no bo przecież nie angielska Netto Polska no bo przecież nie duńska Biedronka Polska, no bo przecież nie portugalska Auchan Polska, no bo przecież nie francuska. Carefour Polska, no bo przecież nie francuska. Jakby dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji nie wiedział to Lewiatan i Delikatesy centrum też należą do Jeronimo Martins. Tak wygląda polski handel. A może nie chodzi o spożywcze? Może polsko brzmiące dla dyrektora są: Castorama, Media Markt, Practiker ?
  • Mirek 2012-09-08 22:27:46
    Lewiatan (nie wszystkie spółki regionalne) i Delikatesy Centrum należą do Eurocashu - firma portugalska.
  • Bolek 2012-09-10 10:36:35
    Większych bzdur już dawno nie czytałem. I to ma być dyrektor POHiD? Chłopie idź na emerturę, albo gdzieś tam, bo na handlu to ty się na pewno nie znasz. Jaka inflacja? Jaki upadek mniejszych firm? Co ty za bzdury opowiadasz? Mniejsze firmy padają właśnie przez sieci, bo nie są w stanie z nimi konkurować i rynek zbytu im się kurczy. Przecież to logiczne, że jak powstanie Market budowlany. to dostają po dupie Hurtownie i sklepy, jak powstanie market spożywczy, do dostają hurtownie i sklepy, itd. Albo chore myślenie polityków, jedna biedronka da pracę 8 osobom! No tak, ale ilu osobom zabierze, co lepiej dać zarobić włąścicielowi sklepu który te pieniądze wyda w Polsce, czy takiemu Auchan, który zainwestuje np. w Czechach?
  • JemSwiadomie.pl 2012-09-10 16:05:01
    Chyba najwyższy czas iść na emeryturę. Dawno nie czytałem takich gniotów. \".. większość sieci to firmy polskie\" poproszę podać źródło tych informacji. Chyba że pan liczy jako sieć 2 sklepy jednego właściciela. Niech się pan zajmie jakością produktów a nie takie fantazje pisać

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.235.75.174
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!