Badanie Polskiego Programu Jakość Obsługi pokazuje także, że im starsze dziecko, tym silniejszy jest jego wpływ na decyzje zakupowe rodziców. Respondenci tłumaczą, że większe dzieci mają często znacznie szerszą wiedzę niż rodzice na temat najnowszych produktów na rynku - dotyczy to w szczególności np. telefonów, sprzętu RTV. Preferencje małych dzieci (do 3 lat) zdaniem ankietowanych nie są uwzględniane przez rodziców w dużym stopniu - to oni bowiem decydują, co dla ich pociechy będzie najlepsze. Jednocześnie ankietowani zwrócili uwagę na fakt, że małe dzieci mają swoją tajną broń w „walce" z rodzicami. To emocje. Śliczny uśmiech, słodkie oczy czy drobny komplement mogą zdziałać cuda. Skuteczny jest także krzyk, płacz i tupanie nogami, czyli wymuszanie zakupu tego, czego „tu i teraz" chcą dzieci. Zdaniem socjologów rodzice często w takich sytuacjach stają się całkowicie bezradni, co sprzyja podejmowaniu nieprzemyślanych decyzji.

Z badania Polskiego Programu Jakość Obsługi wynika, że dzieci mają największy wpływ na wybór tych produktów, z których same będą później korzystać - są to zabawki i żywność (przede wszystkim słodycze). Rodzice uwzględniają także zdanie dzieci przy zakupie ubranek i gier komputerowych. Respondenci podkreślają, że dzieci dysponują także dużą siłą perswazji odnośnie sposobu spędzania wolnego czasu, ustalając nierzadko harmonogram dnia całej rodziny.

Badanie zostało przeprowadzone przez Polski Program Jakość Obsługi w maju 2013 roku, za pomocą kwestionariusza on-line, na próbie 1.830 dorosłych respondentów.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl