EEC 2014: E-handel powinien być dźwignią gospodarki
- Autor: PAP
- Data: 09-05-2014, 15:02

Zakupy internetowe robi dziś 30 proc. Polaków, średnia unijna to 45 proc. W 2012 r. wartość światowego handlu elektronicznego przekroczyła bilion dolarów. Według ekspertów uczestniczących w piątkowym panelu pt. "E-commerce w gospodarce", handel elektroniczny, który w Polsce ma dzisiaj ok. 4 proc. udziału w handlu ogółem, wkrótce urośnie do ponad 10 proc.
Minister administracji i cyfryzacji Rafał Trzaskowski powiedział, że jeszcze niedawno, gdy był europarlamentarzystą, nie wszyscy byli zainteresowani tematyką handlu elektronicznego, ostatnio to się zmienia. "W momencie, kiedy szukamy niszy dla rozwoju, dla pobudzania gospodarki, kiedy Unia Europejska wychodzi z kryzysu, to jedno z miejsc, które skupia naszą uwagę, ponieważ może nadać impet całej gospodarce" - powiedział Trzaskowski.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Ocenił, że najważniejsze, by stworzyć przyjazne środowisko dla rozwoju gospodarki internetowej. Po pierwsze należy usuwać bariery prawne, infrastrukturalne i mentalnościowe; po drugie musi wzrosnąć zaufanie użytkowników internetu. 10 lat temu zakupy przez internet robiło tylko 5 proc. Polaków, dziś to już 30 proc. W tym samym czasie potroiła się liczba Polaków, którzy mają dostęp do internetu w domu.
"Handel w internecie rośnie u nas bardzo dynamicznie. Oczywiście nie jesteśmy w czołówce UE, ale dynamika jest olbrzymia i potencjał jest olbrzymi. E-handel w obrocie firm w ostatnich trzech latach wzrósł o 40 proc. To naprawdę dużo, ale nadal mamy sporo do nadrobienia" - podkreślił minister Trzaskowski i dodał, że według wskaźników dotyczących e-handlu Polska zajmuje w UE 20. miejsce. W Unii zakupy przez internet robi średnio 45 proc. obywateli.
"Szacuje się, że e-commerce jest motorem gospodarki internetowej w Polsce, osiągając poziom 93 mld zł, czyli 6 proc. PKB. Takie państwa czy Włochy są za nami" - wskazał Trzaskowski. Kluczem do wzrostu e-handlu - jak mówił minister - są umiejętności przedsiębiorców i zaufanie klientów. "Naszą rolą jest przede wszystkim usuwanie barier na poziomie krajowym, związanych z infrastrukturą i umiejętnościami, ale również regulacjami prawnymi" - wskazał. W ramach UE negocjowane jest rozporządzenie o ochronie danych osobowych, w którym ma zostać wyważona prywatność i swoboda rozwoju biznesu.

więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Raport: Klienci z coraz większymi wymaganiami w stosunku do galerii handlowych
-
Ikea wprowadza usługę „Skanuj i Płać”
-
UOKiK nałożył ponad 5,3 mln złotych kary na Vinted
-
EEC: Finansowanie międzynarodowego obrotu handlu (relacja z debaty)
-
UOKiK przygląda się rynkowi e-commerce. Sprawdzi traktowanie konsumenta
-
E-commerce wzrósł w I kw. kilkanaście procent
-
Rosną ceny w e-sklepach. Co na to klienci?
-
Akcje Amazona w dół prawie 10 proc.
-
Future of e-commerce na EEC: Handel przechodzi ze świata realnego w wirtualny
-
EEC: W transformacji w stronę zeroemisyjności są wielkie pieniądze
- Pomoc KE dla Ukrainy zagrozi polskiemu drobiarstwu?
- Wpływ wojny na rynek żywnościowy przejawia się na kilku płaszczyznach
komentarze (0)