W sumie prawie 70% badanych trade, sales i marketing managerów zauważa pozytywny wpływ dystrybucji gazetek na swój biznes. Łącznie 86% z nich stawia na wersje elektroniczne. Blisko 80% uważa, że należy bardziej w nie inwestować z uwagi na obecne trendy ekologiczne. Tak wykazał Raport 2020 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar.

Trade, sales i marketing managerowie międzynarodowych i krajowych marek producentów FMCG wskazali główne zalety papierowych gazetek. Przede wszystkim uznali, że konsumenci je znają i doceniają – 36%. Stwierdzili też, że tego typu materiały dobrze docierają do odbiorców – 19%. Ponadto ocenili, że drukowana forma jest wygodniejsza w użyciu – 14%. Dr Maria Andrzej Faliński, ekspert rynku detalicznego, uważa, że drukowane publikacje dają pewność odbioru przekazu marketingowego, bo nie wymagają od czytelników dodatkowych umiejętności.

– Papierowe gazetki są z nami od lat 90. XX wieku i faktycznie nauczyliśmy się z nich korzystać. Dotyczy to też młodych shopperów, którzy obserwują rodziców planujących zakupy w oparciu o tego typu materiały. Nawet jeśli nie są one wkładane do skrzynek, to konsumenci wiedzą, gdzie mogą po nie podejść – komentuje Urszula Dziekańska z firmy badawczej Kantar.

Z kolei wśród wad papierowych gazetek managerowie wymienili głównie względy ekologiczne – 37%. Następnie wskazali, że nie można sprawdzić, kto czyta drukowane publikacje – 27%. Na trzeciej pozycji podali wysoki koszt produkcji – 19%.

– Obecnie większość firm stara się działać w sposób ekologiczny, mając na uwadze m.in. względy wizerunkowe. Do tego drukowanie ton papierowych gazetek nie ma sensu, jeżeli nie można policzyć, ile osób faktycznie je przejrzy i na ich podstawie zrobi zakupy. Ponadto rosnące ceny papieru na rynkach europejskich skłaniają coraz większą część retailu do inwestowania w gazetki digitalowe, które są dużo tańsze w realizacji – mówi Marcin Lenkiewicz z Grupy BLIX.

Badani podali też zalety elektronicznych gazetek. Głównie zwrócili uwagę na to, że łatwo jest sprawdzać, kto przeczytał tego typu publikację – 28%. Wymieniali również względy ekologiczne – 27%, a także szybkie przygotowanie takich materiałów do emisji – 17%.

– Wskazane walory są najważniejsze dla managerów ze względów budżetowych. Efekty są w pełni policzalne, co jest istotne w biznesie. Wiadomo, do kogo i kiedy została skierowana konkretna oferta. Można więc sprawdzić, jakie zyski przyniosła. Tego nie da się powiedzieć o papierowej publikacji – stwierdza Marcin Lenkiewicz.

Za główną wadę e-gazetek badani uznali to, że starsi klienci ich nie używają – 36%. Ponadto zaznaczyli, że słabo docierają one do odbiorców – 20%. Stwierdzili też, że konsumenci jeszcze ich tak często nie używają – 18%. – Takie opinie dotyczą głównie starszych konsumentów i to nie wszystkich. Wydają się mało trafne ze strony managerów. Być może należy podnieść ich świadomość w tym zakresie – sugeruje dr Faliński.

Z badania również wynika, że łącznie blisko 70% ankietowanych zauważa pozytywny wpływ dystrybucji gazetek na swój biznes. W sumie 10% respondentów twierdzi, że jest on średni lub słaby. Natomiast 17% badanych nie ma zdania na ten temat.

– W Polsce sprzedaż jest mocno wspierana przez promocje. Od wielu lat gazetki najefektywniej o nich komunikują. Konsumenci są przyzwyczajeni do cyklu wydawania publikacji, a digitalizacja daje shopperom dostęp do informacji w wybranym czasie i miejscu. Trade managerowie zauważają te trendy i dlatego tak mocno podkreślają wagę gazetek w swojej pracy – wyjaśnia ekspert z Grupy BLIX.

Łącznie aż 86% badanych producentów FMCG stawia na gazetki elektroniczne. Wśród nich 31% głównie koncentruje się na tej formie przekazu, ale robi to w połączeniu z papierowymi wersjami. Tylko 10% respondentów z ww. grupy kładzie największy nacisk na drukowane publikacje, ale nie rezygnuje również z e-wydań.

– Sieci chcą być innowacyjne i wpisywać się w styl życia Polaków, ale nie pomijać tych, którzy nie przeszli technologicznej i mentalnej zmiany. Liczy się faktyczna optymalizacja czasu i pieniędzy firm, w tym niższy koszt dotarcia do grupy docelowej i przełożenie tego na realne zyski. Nawet zbadanie layoutu gazetki elektronicznej jest dużo szybsze niż papierowej – zaznacza Urszula Dziekańska.

Blisko 80% sprawdzanych managerów uważa, że obecne ekotrendy przekonują do większych inwestycji w elektroniczne publikacje. Jak podsumowuje dr Faliński, ekologiczne podejście i korzystanie z cyfrowego przekazu to filary nowoczesności w handlu i komunikacji z klientami. Ich znaczenie będzie rosło w tym roku i w kolejnych latach.

Wyniki pochodzą z Raportu 2020 FMCG Brands We Shop by Blix & Kantar. Zapytano kilkudziesięciu polskich ekspertów branży FMCG, tj. producentów międzynarodowych i krajowych marek o wpływ gazetek promocyjnych na ich biznesy. Poproszono ich również o wskazanie trendów, jakie w tym zakresie są lub będą dla nich najważniejsze w tym roku.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl