• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Eksperci: Do końca roku w Polsce zbankrutuje kolejne 4 tys. sklepów

W ciągu ostatnich 5 lat upadła ponad 1/3 małych, rodzinnych sklepów, z czego 64 proc. z nich znajdowała się w mniejszych lokalizacjach. Zdaniem ekspertów to wina braku elastyczności i wiedzy oraz konkurencji dużych sieci. Właściciele małych sklepów szukają sposobów na przetrwanie na rynku i zdobycie nowych klientów - wynika z raportu firmy Target BPO.
  • Autor: portalspozywczy.pl
  • Data: 11-11-2010, 12:33
Eksperci: Do końca roku w Polsce zbankrutuje kolejne 4 tys. sklepów
fot. skyscrapercity.com

W całej UE upadło kilkadziesiąt tysięcy punktów sprzedaży. Według danych Komisji Europejskiej, najwięcej w Polsce.

Według danych opracowanych przez Target BPO „Zlikwidowane sklepy spożywcze" (2010) w ciągu ostatnich 3 lat wiele małych sklepów spożywczych, monopolowych oraz kiosków zostało zlikwidowanych w województwach mazowieckim, śląskim, małopolskim i wielkopolskim, w których występuje największe nasycenie w kategorii sklepów spożywczych.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

Szczególnie ucierpiały niewielkie rodzinne sklepiki prowadzone w małych miastach. W 17 największych miastach w Polsce upadło 28% punktów spożywczych, w 22 miastach od 100 tys. do 200 tys. - 8%, a aż 64% w pozostałych małych miejscowościach.

Zdaniem Łukasza Gajewskiego, prezesa Target BPO, wielu detalistów z małych miejscowości zapomniało, że na dzisiejszym rynku, nastawionym na konsumenta, mamy do czynienia z ostra konkurencją, co sprawia, że dobry sprzedawca musi być elastyczny i oferować unikatową wartość. Niektórzy właściciele mogą utrzymać obroty, znajdując swoją niszę zamiast kopiować ofertę marketu. Nowych bywalców wsi przyciągają np. lokalne produkty wiejskie czy towary ekologiczne, z naturalnych składników.

Drugim rentownym obszarem jest asortyment szybko rotujący z naciskiem na szeroki wachlarz określonej kategorii produktów, np. piwa, kawy, herbaty. Właściciel nie ma problemu z produktami przeterminowanymi i jednocześnie wyróżnia się na tle np. ogólnospożywczych sklepów osiedlowych.

Zmieniający się styl życia polskich konsumentów może być szansą dla małych placówek handlowych. Żyjąc w coraz większym pośpiechu, czas nabiera dla nas nowej, większej wartości. Coraz częściej okazuje się, że ten sam produkt kupimy dużo szybciej w osiedlowym sklepiku niż w hipermarkecie, w którym nie tylko zakupy dłużej trwają, lecz przecież trzeba też do niego dojechać.

Pojawianie się na szeroką skalę dyskontów, hipermarketów i sklepów sieciowych, bardziej konkurencyjnych cenowo i z bogatszym asortymentem, jest jedną z ważniejszych przyczyn likwidacji małych sklepów. Szacuje się, że otwarcie marketu powoduje spadek obrotów w okolicznych sklepikach średnio o 20-30%. Dodatkowo, zaletą tego typu placówek jest możliwość transakcji bezgotówkowych, które znacznie ułatwiają i przyspieszają zakupy.

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • cellofyz 2010-11-12 09:07:20

    Uważam , że cała sytuacja to wynik niewiedfzy i niecheci do podejmowania odważnych decyzji. Własciciele takich sklepików powinni mieć świadomość, że zysk można wypracaować również obrotami, a nie tylko gigantyczną marżą!

    Odpowiedz
  • MarcinPH 2010-11-15 21:06:28

    ciekawe jaki obrót można zrobić na wiejskim sklepie? nie mówię tutaj o sklepikach przy głównych drogach które prosperują dużo lepiej aniżeli niejeden sklep w większym mieście. Sklep na wiosce, w której mieszka 200mieszkańców nie zrobi większego obrotu obniżając ceny poszczególnych produktów. sam jestem PH i widzę co się dzieje na wioskach a co się dzieje w mieście. Ludzie ze wsi coraz to częściej jeżdżą do marketów a w wiejskim sklepie kupują produkty, o których zapomnieli podczas wizyty w markecie. Właściciele wiejskich sklepów często mają dużo lepsze pomysły od tzw \"przedsiębiorców\" z miasta

    Odpowiedz
  • Tomi 2010-11-17 12:48:04

    Teoria ze mieszkaniec lubelskiej wsi potrzebuje ekologicznej żywności w swoim wiejskim sklepiku jest równie debilna co autor tej publikacji. Mieszkaniec wsi potrzebuje produktów w cenie, ilości i jakości takiej jak w Biedronce czy Lidlu. Ekologiczne to on ma jaja we własnym kurniku. Pozdrawiam pseudonaukowców z pseudo-tytułami ekonomi

    Odpowiedz
  • handlowiec 2010-11-17 23:25:38

    średnia marza w osiedlowym sklepiku to 21-22% trzeba uwzglednić że 20% sprzedaży to papierosy które są na marży 6-7%, piwo na 22-23% uwzględniając ceny poniżej sugerowanej na etykiecie, wodka 15-20%. Nie wiem gdzie tu jest mowa o jakiś gigantycznych marżach, gdzie taka biedronka ma okolo 15% plus 20-30% w samym towarze extra. Problem lezy w cenach jakie otrzymuje maly sklep od dystrybutora, hurtownika, jesli taniej kupi moze konkurowac chocby z biedronka bo różinice sa wtedy znikome

    Odpowiedz

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!