Ekspert: Carrefour koncentruje się na rynkach obiecujących
- Autor: Olimpia Wolf
- Data: 25-05-2022, 17:27

- Jak nieoficjalnie dowiedziała się redakcja dlahandlu.pl, oddział Carrefour Polska zostanie przejęty przez fundusz Mid Europa Partners. Informacje zostały potwierdzone w czterech niezależnych od siebie źródłach.
- Ale wieści o sprzedaży polskiego oddziału Carrefoura krążyły już od dawna.
- Jakie czynniki mogły wpłynąć na taką decyzję?
Narastający poziom ryzyka rynkowego
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Andrzej Faliński, niezależny ekspert branży handlowej tłumaczy w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl, że Grupa Carrefour od dłuższego czasu przygotowywała się do fuzji i gdyby nie interwencja rządu francuskiego, prawdopodobnie byłaby wspólnym dobrem udziałowców firmy francuskiej i funduszu kanadyjskiego.
- Sądzę, że narastający poziom ryzyka rynkowego i politycznego w naszym regionie przyspiesza proces wejścia w fuzję lub sprzedanie całości aktywów. Stąd informacja o przejęciu nie powinna być zaskoczeniem, pomimo nienajgorszych wyników Grupy w Polsce i innych krajach - zauważa.
Zdaniem eksperta grupa koncentruje się na rynkach najbardziej obiecujących i bezpiecznych, czyli rynku narodowym Francji i rynkach Ameryki Południowej.
- Grupa Carrefour, podobnie jak nieco wcześniej przystępujące do podobnego procesu Tesco, szuka pomysłu na zwiększenie produktywności swoich zasobów, co widać choćby w decyzjach o wychodzeniu z niektórych rynków i w rekonfiguracji formatów handlowych i ich proporcji w zależności od specyfiki krajowej - zauważa Andrzej Faliński.
Podkreśla, że Carrefour redukuje swoją ekspozycję na ryzyka w zróżnicowanym otoczeniu.
- Wynika to zarówno z zawirowań globalnych, jak i regionalnych. W tym aspekcie Polska niestety jest w centrum aktualnego wielkiego „wiru", czyli inwazji Rosji na Ukrainę i niepewności pociąganej przez pytanie „co będzie dalej?". Do tego dochodzi sytuacja inflacyjna w Polsce i dość chwiejna, ale generalnie raczej nieprzyjazna, polityka wobec sieci handlowych. Dodawszy do tego problemy z liniami dostaw w skali globalnej, zróżnicowania w zakresie procesów inflacyjnych w wielu krajach, problemy kosztowe w zakresie energii, uzyskujemy obraz przesłanki na rzecz swego rodzaju „implozji" Grupy, mającej skutkować większą efektywnością i elastycznością wobec zmieniających się rynków - tłumaczy.
Polska nie mieści się w strategii Carrefoura?
- Carrefour intensyfikuje swoją strategię nie tylko przez redukcję i rekonfigurację aktywów. Myślę tu o projektach e-handlowych, czy digitalizacji firmy. Polska być może nie mieści się w tej strategii, a to ze względu na klimat gospodarczy i praktykę członkostwa w UE, co skutkuje obawą o chwiejność otoczenia rynkowego w Polsce i jej sąsiedztwie - dodaje ekspert.
- Wbrew dobrym wynikom Carrefoura w Polsce, widać, że nasz krajowy rynek nie wpisuje się w jego strategię na przyszłość. Szkoda, bo jeśli ostatecznie dojdzie do wyjścia z Polski silnej grupy europejskiej, to próżni oczywiście nie będzie i ktoś - wskazuje się na wymieniany fundusz - zagospodaruje przecież zakupione aktywa, ale liczy się też pewien kulturowo-polityczny aspekt obecności firm zagranicznych w Polsce - podsumowuje Andrzej Faliński.
Zapraszamy do lektury innych tekstów o Carrefourze:
Przejęcie Carrefoura dobrą informacją dla polskiego konsumenta
Mid Europa Partners. Kim jest potencjalny nabywca Carrefour Polska?
Sprzedaż Carrefour Polska: format hipermarketów się wypalił [WYWIAD]
Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
więcej informacji:
Powiązane tematy:
-
Koniec fikcyjnych obniżek cen? Jest projekt ustawy
-
Barbora.pl z nową usługą dostawy zakupów
-
Inwestycje w najnowsze technologie w handlu są koniecznością
-
Platforma zakupowa fyrtel.market skaluje biznes
-
Żabka vs studenci z Poznania. O co chodzi w sporze o zielonego hot doga?
-
Atrium European Real Estate z nowym CEO
-
Tesco nie ma dobrej passy. Sprzedaż na rodzimym rynku spada. Sieć podaje powody
-
Hipermarkety opuszczą Polskę? "Ten koncept się wypalił" [WYWIAD]
-
Długi weekend: Jak są czynne Carrefour, Kaufland, Intermarche, Żabka i Polomarket?
-
Dlaczego hipermarkety tracą rynek? "Konsumenci szukają prostszych rozwiązań"
komentarze (1)
Zacznijmy od początku ; sklepy i magazyny kupili od Ahold Royal NL , który potem zgnoili Amerykanie za oszustwa . Sami też zaczęli od głupich ,,czystek'' i długo szorowali po dnie ;Żarzyński i Jan Maria F..czy jakoś tak ich wspierał .Totalna głupota i walka z opłatami półkowymi - ja z nimi wygrałem jako jeden z pierwszych w Polsce .Zarówno oni - jak i Tesco mają tą samą głupią politykę .A my /16 producentów lokalnych/ otwieramy co roku JEDEN -nie więcej ! sklep delikatesowy w województwie z przeważnie polskimi produktami i mamy się świetnie a sklepy z ziemią kupujemy na własność naszą i naszych dzieci .Amen .
Odpowiedz