• partner portalu
  • partner portalu
Partnerzy portalu

Ekspert: Czy zakaz handlu w niedziele obniży wartość obiektów handlowych?

Obiekty handlowe dobrze prosperujące są jedną z najbardziej pożądanych przez inwestorów klas nieruchomości. W ubiegłym roku w Polsce stanowiły one 37% wolumenu transakcji (1,877,000 euro), który łącznie osiągnął ponad 5 mld euro. Zakaz handlu w niedzielę może ograniczyć jednak przychody w outletach, do których najwięcej klientów tradycyjnie przyjeżdża w weekendy - mówi Mira Kantor-Pikus, Partner, Dyrektor ds. Doradztwa kapitałowego, dłużnego i finansowa strukturyzowanego w dziale Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield w Polsce.
  • Autor: www.portalspozywczy.pl
  • Data: 21-03-2018, 13:15
Ekspert: Czy zakaz handlu w niedziele obniży wartość obiektów handlowych?
Mira Kantor-Pikus, Partner, Dyrektor ds. Doradztwa kapitałowego, dłużnego i finansowa strukturyzowanego w dziale Rynków Kapitałowych Cushman & Wakefield w Polsce. Fot. materiały prasowe

Teoretycznie najemcy mogliby więc występować o obniżenie czynszu, jednak z racji dużego popytu na powierzchnie handlowe w dobrych lokalizacjach, raczej nie należy się spodziewać presji na obniżanie stawek najmu. Oczekuje się, że najemcy z sektora spożywczego w ogóle nie odczują wprowadzenia zakazu handlu w niedziele w swoich przychodach, gdyż sprzedaż wzrośnie w piątki, soboty i poniedziałki - mówi Mira Kantor-Pikus.

- Lekki spadek przychodów może dotyczyć branży kawiarnianej i restauracyjnej. Niektórzy najemcy, w szczególności w przypadku obiektów średnio lub słabo działających, mogą chcieć wykorzystać wprowadzenie zakazu handlu w niedziele jako pretekst do renegocjacji stawek czynszu - dodaje.

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

- W ujęciu kapitałowym cena obiektów dobrze prosperujących będzie odporna na obniżkę cen i nadal będą one atrakcyjne dla nabywców. Ceny obiektów średnich i słabo działających mogą zostać nieznacznie skorygowane - tłumaczy ekspertka.

- Drugim czynnikiem, który należy wziąć pod uwagę przy prognozowaniu cen, jest podatek od nieruchomości komercyjnych. Jest on uzależniony od wartości księgowej obiektu i traktowany jako wydatek, gdy właściciel obiektu nie płaci podatku dochodowego ze względu na ponoszone straty lub gdy płaci go miesięcznie w kwocie niższej niż 0.035% wartości początkowej nieruchomości przewyższającej 10 mln zł. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku obiektów z pustostanami lub słabo działających i wtedy rzeczywiście nabywca będzie oczekiwał obniżki ceny - wyjaśnia.

- Aby zminimalizować negatywny wpływ obu wyżej wymienionych zmian, kluczowe jest prowadzenie aktywnego zarządzania nieruchomościami i dbanie o optymalny zestaw najemców. Zarządcy powinni prowadzić działania, które utrzymają lub zwiększą odwiedzalność, a także zapewnią przychody z różnych źródeł, także z wykorzystaniem nowoczesnych technologii - mówi Mira Kantor-Pikus.

 

Powiązane tematy:

Partnerzy serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
  • partner serwisu
subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

NEWSLETTER

Bądź na bieżąco!

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!