Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Ekspert: Jaki może być wpływ koronawirusa na handel detaliczny?

Wpływ koronawirusa na branżę handlu detalicznego będzie zróżnicowany. W przypadku produktów FMCG już teraz obserwujemy wyższą niż prognozowana sprzedaż w niektórych segmentach rynku, zwłaszcza żywności o dłuższym terminie spożycia czy środków czystości - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Damian Olko, menedżer w zespole ds. analiz ekonomicznych, Deloitte.

Ekspert: Jaki może być wpływ koronawirusa na handel detaliczny?
Damian Olko, menedżer w zespole ds. analiz ekonomicznych, Deloitte.

Autor: www.portalspozywczy.pl
Data: 06-03-2020, 11:49

- W krótkim okresie wartość sprzedaży detalicznej może wzrosnąć, zarówno wskutek większych wolumenów, jak i podwyżek cen (nadzwyczajnie wysoki popyt pozwala sklepom zwiększać marże). W przypadku niektórych produktów kupionych „na zapas” jest istotne ryzyko, że ich sprzedaż wyraźnie spadnie, gdy uda się zahamować rozwój epidemii lub konsumenci przestaną się jej obawiać, a więc zaczną oceniać ryzyko zarażenia jako bardzo niskie. Należy również zwrócić uwagę, że jest prawdopodobne, że część kupionych w nadmiarze produktów np. żywność nie zostanie w całości wykorzystana i tym samym zmarnowana - mówi serwisowi portalspozywczy.pl Damian Olko, menedżer w zespole ds. analiz ekonomicznych, Deloitte.

Tłumaczy, że skala takich zakupów dóbr FMCG „na zapas” dodatkowo wzrośnie, jeśli wskutek rozwoju epidemii część sklepów zostanie zamknięta na potrzeby dezynfekcji.

- W takim scenariuszu wzrost cen jest bardzo prawdopodobny, ze względu na mniejszą dostępną podaż produktów na rynku. Kolejnym czynnikiem zmniejszającym podaż i windującym ceny w górę mogą być problemy w łańcuchach dostaw, spowodowane kwarantanną u producentów lub szczegółowymi kontrolami na granicach celnych - dodaje.

- Ponadto wysoka liczba zachorowań oraz ryzyko dalszej eskalacji negatywnie przełożą się także na podaż pracy (liczoną jako przepracowane godziny w gospodarce) i produktywność pracowników (np. poprzez rezygnację ze spotkań, pracy w biurze, wyjazdów służbowych). Skutkiem będzie niższa wartość produkcji w gospodarce - mówi ekspert.

Jego zdaniem w przypadku dóbr trwałego użytku takich jak samochody, komputery, elektronika czy AGD można oczekiwać spadku sprzedaży. - Taka prognoza opiera się na historycznych danych, z których można wyciągnąć wniosek, że w sytuacji wysokiej niepewności w gospodarce konsumenci często rezygnują z wydatków na kosztowniejsze produkty - tłumaczy.

- Wynika to z co najmniej dwóch czynników: zmiany hierarchii potrzeb w sytuacji kryzysowej - najważniejsze jest zdrowie i bezpieczeństwo - oraz wzrostu ryzyka utraty pracy lub części dochodu z powodu ekonomicznych turbulencji. Dodatkowo, w tzw. trudnych czasach konsumenci mniej chętnie sięgają po kredyty czy pożyczki - wyjaśnia.

- Każdy z tych czynników dotyczy również sprzedaży internetowej, której jedyną przewagą nad „tradycyjnymi” kanałami w sytuacji epidemii jest to, że może być postrzegana jako bezpieczniejsza przez klientów. Oczywiście część sklepów internetowych może odnieść korzyści, jeśli oferuje produkty, które są niezbędne lub postrzegane jako zwiększające bezpieczeństwo - podsumowuje Damian Olko.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Damian Olko RSS ALERT    /    handel RSS ALERT    /    Deloitte RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT    /    sieci handlowe RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.83.188.254
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!