Partnerzy portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu
  • partner portalu

Ekspert o przyczynach upadłości w handlu detalicznym

  • Autor: dlahandlu.pl
  • Data: 01-02-2017, 14:51
2016 r. był trudnym okresem dla sieci handlowych. Czy 2017 r. przyniesie kolejne upadłości w handlu detalicznym? - W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy, ponieważ w warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli - komentuje Magdalena Jończak, szefowa działu dóbr konsumpcyjnych w firmie doradczej Deloitte.
Ekspert o przyczynach upadłości w handlu detalicznym
Fot. shutterstock

Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl

W 2016 r. to nie tylko zawirowania regulacyjne na rynku handlowym, ale również początek problemów dla kilku polskich sieci. Upadłość najstarszej polskiej sieci supermarketów MarcPol i początek potężnych kłopotów Almy nasuwają pytanie czy nie pociągnie to za sobą kolejnych upadłości bądź wyjścia z Polski niektórych dużych sieci. Na razie obserwujemy ten trend raczej w branży odzieżowej, ale niewykluczone, że problem dotknie szyldy spożywcze. 
Magdalena Jończak wskazuje, że trudne otoczenie około biznesowe to sprawdzian dla umiejętności osób zarządzających.

- Upadłość to naturalna konsekwencja niewłaściwych decyzji biznesowych, z reguły wynikających – szczególnie w handlu - z błędnych założeń dotyczących oczekiwań kupującego. W ostatnich latach warunki działania handlu spożywczego były szczególnie niekorzystne dla popełniających błędy, ponieważ w warunkach wzmożonej konkurencji, przy jednoczesnej deflacji koszyka spożywczego ciężko było osiągać zyski, a zasoby kapitałowe topniały szybko. Zmiany modelu wymagają inwestycji, więc gracze najgorzej dopasowani do potrzeb rynku i najsłabsi kapitałowo już upadli, ewentualnie ulegli jakiejś formie konsolidacji, czy uzależnienia od większych graczy.  Nie należy jednak oczekiwać, że nie zobaczymy w najbliższych latach kolejnych sytuacji tego typu – wyjaśnia nasza rozmówczyni.

Dalsza część artykułu jest dostępna dla subskrybentów Strefy Premium PortaluSpożywczego.pl lub poznaj nasze plany abonamentowe i wybierz odpowiedni dla siebie

Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum
  • lukazi 2017-02-02 09:28:02

    jeszcze kilka lat temu mówiło się o dumnej reaktywacji polskiego handlu. Dziś już wiemy, że polska myśl biznesowa w tej branży jest niekonkurencyjna i nie ma szans w starciu z zachodnią myślą. Można to odnieść do szerszej popularnej koncepcji reaktywacji polskiego przemysłu/innowacji etc. Może się skończyć podobnie

    Odpowiedz
  • s 2017-02-02 13:00:35

    bzdura lukazi. w przypadku Almy i Marcpolu dziwić się należy jak to możliwe, że klękło dopiero teraz (świadczy, że nie tak mocna konkurencja jednak), bo przecież to była satyra na sklepy spożywcze. natomiast patrząc jak sobie radzi Dino, Stokrotka, czy Polo (pomimo ciosu związanego z secesją) nie ma co przesądzać o porażce polskiego handlu.

    Odpowiedz

Powiązane tematy:

Bądź na bieżąco!Subskrybuj nasz newsletter
Obserwuj nas

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!