Partnerzy portalu
partner portalu partner portalu

Partner serwisu

partner serwisu
Handel

Ekspert: Pandemia ograniczy tani, bezrozumny konsumpcjonizm

- To nie tylko polskie zjawisko, że bezrozumny, bo tani, pompowany promocjami i mnogością asortymentów, konsumpcjonizm cofnie się ku racjonalizacji zakupu, oczywiście zróżnicowanej zasobnością portfeli. Patrząc więc na kryzys w kategoriach cywilizacyjnych można z dozą przesady powiedzieć, że nie ma tego złego, co by na dobre na wyszło - mówi w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl dr Maria Andrzej Faliński, prezes Stowarzyszenia Forum Dialogu Gospodarczego.

Ekspert: Pandemia ograniczy tani, bezrozumny konsumpcjonizm
Andrzej M. Faliński, fot. PTWP

Autor: Adam Tubilewicz/Portalspozywczy.pl
Data: 04-06-2020, 15:54

Faliński zaznacza, że choć każdy chętnie kupi taniej, znacząca część konsumentów (przed kryzysem wskazywano na więcej niż 50%) kierowała się nie ceną, ale innymi, jakościowo-funkcjonalnymi kryteriami, szukając ich spełnienia w jak najniższej cenie, co nie znaczy, że w obszarze produktów najtańszych.

- Przypomnę, że tu tkwi klucz sukcesu dyskontów – dobre taniej (co nie znaczy najtaniej). Istnieją zatem przesłanki, by nie upraszczać mówiąc, że nastąpi run na towary jak najtańsze. Owszem, także najtańsze, ale nie tylko. Sprzyja temu także, paradoksalnie, ale jestem o tym przekonany, sytuacja zagrożenia dochodów (obniżenia płac, zwolnienia, inflacja). Wcale nie będzie rzadkością rozumowanie: mam mniej, więc nie warto wydawać na byle co. To przy okazji obniży poziom marnowania żywności. To nie tylko polskie zjawisko, że bezrozumny, bo tani, pompowany promocjami i mnogością asortymentów, konsumpcjonizm cofnie się ku racjonalizacji zakupu, oczywiście zróżnicowanej zasobnością portfeli. Patrząc więc na kryzys w kategoriach cywilizacyjnych można z dozą przesady powiedzieć, że nie ma tego złego, co by na dobre na wyszło - ocenia.    

Ekspert wskazuje, że wzrosty sprzedaży produktów pakowanych w początkowych etapach pandemii były podyktowane sytuacją zmuszającą do kumulacji zapasów. 

- Oczywiście wzrosła sprzedaż dobrze zapakowanych porcji mięsa, ale bardziej skłoni to do podniesienia jakości opakowań niż spowoduje załamanie sprzedaży „z ręki do ręki”. Rynek utwierdzi się w opłacalności konkurowania jakością i bezpieczeństwem towaru we wszystkich segmentach sprzedaży mięsa. Z „ręki do ręki” też wymaga porządnego, bezpiecznego opakowania, więc nie są to procesy twardo od siebie oddzielone. Widać to choćby w sprzedaży produktów bio, która wzrosła w kryzysie i nadal rośnie. Rynek oczywiście nie może się składać tylko z produktów najtańszych, podobnie jak tylko z najdroższych. I całe szczęście. Moim zdaniem przekonanie się do sensowności funkcjonalnego wybierania towarów, a nie do masowego „zaczerpywania” z promowanych ofert zmieni strategie zakupowe, choć nie usunie tych masowych, zmieni ich role i mniemam, że udział - dodaje.

Czy sieci handlowe, które - w odpowiedzi na rządowe zalecenia - zaczęły owijać w plastik pieczywo leżące luzem - będą poszerzać półki z pakowanym mięsem kosztem np. lad chłodniczych i stoisk mięsnych?

W ocenie Falińskiego raczej będą poszukiwać rozsądnych kompromisów, głównie przez wprowadzanie nowych rozwiązań opakowaniowych, ekspozycyjnych, organizacyjnych czy technologicznych.

- Np. nowe typy utrzymujących świeżość sztucznych atmosfer w opakowaniach, czy automatyzację podawania chleba nie narażanego na „zaparowanie” w folii. Trudno powiedzieć, kto w jakim kierunku wyciągnie wnioski pozytywne (dodające konkurencyjności) z kryzysu i zmiany świadomości konsumenckiej - podsumowuje.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

Andrzej Faliński RSS ALERT    /    lady sklepowe RSS ALERT    /    koronawirus RSS ALERT    /    pandemia koronawiusa RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.236.52.197
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!