Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Ekspert: teoria noblistów z ekonomii służy już sprzedawcom i kupującym

Teoria aukcji, za którą jej autorzy otrzymali Nagrodę Nobla w tym roku, służy już sprzedawcom i kupującym - ocenił dr Janusz Wdzięczak z Towarzystwa Ekonomistów Polskich. W dużym uproszczeniu zastosowanie tej teorii pozwala nie przepłacać - wyjaśnił.

Królewska Szwedzka Akademia Nauk poinformowała w poniedziałek, że amerykańscy ekonomiści Paul Milgrom oraz Robert Wilson zostali laureatami Nagrody Nobla w dziedzinie nauk ekonomicznych za 2020 rok za badania nad teorią aukcji. Nagroda została przyznana za "ulepszenia teorii aukcji i wynalezienie nowych formatów aukcji, które przyniosły korzyści sprzedawcom, kupcom i podatnikom na całym świecie" - oświadczyła Akademia.

Obaj naukowcy, profesorowie Uniwersytetu Stanforda w Kalifornii, przyczynili się też do rozwoju teorii aukcji. Jak czytamy w uzasadnieniu Akademii, Wilson sformułował teorię aukcji dotyczącą przedmiotów o wspólnej wartości - "wartości, która jest niepewna na początku, ale na koniec jest taka sama dla wszystkich". Chodzi m.in. o przyszłą wartość koncesji na określoną częstotliwość radiową czy ilości złóż mineralnych w określonym miejscu.

Jak zaznaczył w rozmowie z PAP dr Wdzięczak, Akademia noblowska potwierdziła, że teoria aukcji tworzy zupełnie nowy rozdział w ekonomii. "Pozytywne jest to, że Nobla w tym roku dostali badacze zajmujący się mikroekonomią, ponieważ poprzedni Nobel dotyczył bardziej zagadnień polityki gospodarczej" - wskazał.

Dodał, że te badania były prowadzone przez kilkadziesiąt lat na praktycznych przykładach. A ta nagroda dotyczy całościowego dorobku obu laureatów - wskazał.

Jak podkreślił ekonomista, teoria aukcji jest już wykorzystywana w gospodarce, służy sprzedawcom i kupującym pozwalając na ustalanie taryf na różnego rodzaju produkty. "Jej autorzy wyznaczyli sposób określania taryf" - dodał.

Jak wyjaśnił, ich badanie wpłynęło na lepsze poznanie relacji między konsumentami a sprzedającymi i umożliwiło stworzenie planów taryfowych, które są bardziej korzystne dla obu stron. "W dużym uproszczeniu chodzi o to, jak zrobić, żeby nie przepłacać i jak dążyć do optymalnej ceny" - powiedział. 

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

konsumenci RSS ALERT    /    zakupy RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 3.238.4.24
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!