Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu partner serwisu
Handel

Ekspert: Uważajmy na sztuczki sprzedawców, z wyprzedaży korzystajmy z głową

Z przecen czy wyprzedaży korzystajmy z głową; uważajmy na ceny z końcówką 99 i okazyjne oferty typu "drugi produkt gratis" - mówi PAP prof. Dariusz Doliński z Uniwersytetu SWPS. Ekspert radzi, jak ustrzec się przed psychologicznymi "sztuczkami" stosowanymi przez sprzedawców.


Autor: PAP
Data: 22-02-2016, 09:54

"Wszyscy widzimy końcówki typu 99 groszy, czy to, że pralka kosztuje 1695 zł. Wydawałoby się, że to jest tak proste i tak nawet prymitywne, że nie powinniśmy się na to łapać. Tymczasem na pewnym poziomie naszego funkcjonowania automatycznego, możemy łatwiej kupić produkt, który nie osiąga pełnej ceny, niż taki, który ma zera na końcu" - powiedział PAP prof. Doliński.

Według eksperta dzieje się tak, bo każdy z nas jest skłonny do tzw. kategoryzowania świata. W przypadku produktów możemy powiedzieć sobie np., że są buty tanie i buty drogie, że jest gdzieś granica między "jeszcze tanie" i "już drogie".

"Otóż ta granica przebiega właśnie tam, gdzie jest okrągła suma. Nikt nie powie, że buty do 295 zł są jeszcze tanie a od 295 zł kozaki są już drogie, raczej będzie to 300 zł. W związku z tym ta końcówka, która nie osiąga okrągłej granicy sprawi, że ludzie - chociaż nie zdają sobie z tego sprawy - łatwiej kupią te buty, niż wtedy, kiedy ta cena byłaby okrągła" - podkreślił ekspert specjalizujący się w psychologii zachowań społecznych.

Psycholog przytoczył przykład jednego z badań, w którym po kilku miesiącach od zakupu zapytano ludzi ile zapłacili za pralkę, która kosztowała 1695 zł. Okazało się, że większość ludzi sądziła, iż pralka kosztowała albo 1600 zł, albo nieznacznie ponad 1600 zł. Według eksperta ma to znaczenie, ponieważ ludzie mają szczególną satysfakcję z zakupów, które były tanie.

"W związku z tym, jeśli po kilku miesiącach ludzie oceniają swoją pralkę, oceniają ten zakup, to są bardziej zadowoleni z siebie i zadowoleni z tej pralki, niż wtedy, kiedy wiedzieliby, że zapłacili za nią więcej. A jeśli są zadowoleni to powiedzą innym, że pralka jest świetna, sami kupią produkty tej samej marki, pójdą z powrotem do tego samego sklepu. Więc nawet takie bardzo proste sztuczki działają" - dodał prof. Doliński.

Jako inny przykład sztuczek sprzedażowych przytoczył też oferty, w których za zakup jednego produktu np. koszuli, drugą można otrzymać gratis. "I ludzie kupują taką koszulę, mimo że kompletnie nie jest im potrzebna, ale sam fakt, że drugą można dostać gratis, sprawia, że ten zakup czynią" - zaznaczył.

"To nie jest tak, że nie powinniśmy korzystać z okazji, wręcz przeciwnie. Czasami sensownie jest kupić coś tylko dlatego, że jest wyprzedaż, że coś jest tańsze. Natomiast powinniśmy sobie zawsze zadać pytanie, czy gdybym dostał w prezencie taką koszulę, to bym ją nosił. Jeśli tak, to warto kupić jedną i dostać drugą gratis. A jeśli nie, to nawet gdyby była ona bardzo tania, a druga byłaby gratis, nie ma sensu wydawać pieniędzy i zapychać sobie szafy" - radził psycholog.

Podobał się artykuł? Podziel się!

więcej informacji:

sprzedawcy RSS ALERT    /    branża handlowa RSS ALERT    /    wyprzedaże RSS ALERT    /    handel detaliczny RSS ALERT

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.210.11.249
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!