EQT Partnes negocjuje przejęcia polskich sieci spożywczych
- W naszej hierarchii najważniejsze będą sieci handlowe zajmujące się dystrybucją żywności i produktów FMCG, następnie specjalistyczne sklepy odzieżowe, dalej wyposażenie dla domu, a na końcu elektronika - mówi Piotr Czapski, prezes funduszu EQT Partners w rozmowie z serwisem portalspozywczy.pl.

Fundusz EQT planuje inwestycje w polskie sieci handlowe. Będą to dystrybutorzy odzieży, obuwia czy żywności?
W naszej hierarchii najważniejsze będą sieci handlowe zajmujące się dystrybucją żywności i produktów FMCG, następnie specjalistyczne sklepy odzieżowe, dalej wyposażenie dla domu, a na końcu elektronika.
Szukasz lokalu handlowego do wynajęcia? Zobacz oferty na PropertyStock.pl
Taka kolejność wynika przede wszystkim ze struktury rynku i z cykliczności sprzedaży.
Handel żywnością i produktami FMCG ulega najmniejszym wahaniom sprzedaży, najlepiej widać to w obecnej sytuacji kryzysowej gdzie firmy sprzedające tego typu towary są w stanie nadal się rozwijać.
Za inwestycjami w handel żywnością przemawiają także duże możliwości konsolidacyjne na tym rynku w Polsce, mam na myśli tak detal jak i hurt. Na rynku nadal działa wiele regionalnych sieci średniej wielkości, działających w rożnych formatach. W dodatku wielu operatorów jest bardzo nieefektywnych w prowadzonej działalności, a to daje możliwość dużego wzrostu i szybkiej poprawy zyskowności. Co dla nas jako funduszu inwestycyjnego jest bardzo interesujące.
Czy prowadzicie obecnie rozmowy z detalistami?
Tak. Rozmawiamy z kilkoma sieciami, jak zwykle są to liderzy rynku.
Czy są już jakieś konkrety? Na jakim etapie są negocjacje?
Nie komentujemy projektów w toku.
Czy w najbliższym czasie można się spodziewać sfinalizowana prowadzonych negocjacji?
Trudno ocenić. Jesteśmy bardzo selektywni w wyborze projektów, w które chcemy się zaangażować. Zaś sam proces inwestycyjny trwa zwykle od kilkunastu tygodni do kilku miesięcy.
Nasi doradcy w przypadku sieci handlowych, którymi się interesujemy muszą bardzo uważnie przyjrzeć się stosowanym przez operatorów rozwiązaniom dystrybucyjno-logistycznym, informatycznym, efektywności wykorzystania powierzchni handlowej, kontaktom z dostawcami czy organizacji procesów sprzedaży. Staramy się zrozumieć potencjał rozwoju danej spółki.
Trudno mi powiedzieć, czy coś konkretnego wydarzy się w najbliższych miesiącach, a w perspektywie kilku miesięcy trudno jest prognozować. Natomiast na swojej liście priorytetów mamy kilka sieci handlowych, z którymi obecnie rozmawiamy.