Partnerzy portalu partner portalu partner portalu partner portalu partner portalu

Partnerzy serwisu

partner serwisu partner serwisu
Handel

Europejscy konsumenci chcą sprawiedliwego handlu

Dzięki monitoringowi ścieżki powstawania produktu, można zyskać pewność, że na każdym etapie wytwarzany był on w sposób etyczny - mówi Tadeusz Makulski, członek zarządu World Fair Trade Organization - Europe, oraz członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.

Europejscy konsumenci chcą sprawiedliwego handlu
Tadeusz Makulski, członek zarządu World Fair Trade Organization - Europe, oraz członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu

Autor: Łukasz Rawa, portalspozywczy.pl
Data: 17-05-2013, 12:16

W krajach europejskich większość firm nie ma wątpliwości, że zaangażowanie w CSR przynosi szereg korzyści. - Warto zwrócić chociażby uwagę na ideę fair trade, czyli sprawiedliwego handlu. Zakłada ona, że droga produktu jest śledzona od momentu jego wytworzenia, poprzez wszystkie etapy łańcucha produkcyjnego. W ten sposób można wykluczyć praktyki takie jak praca niewolnicza czy praca dzieci, oraz zapewnić pracownikom godziwą zapłatę i bezpieczne warunki wykonywania pracy - tłumaczy Makulski. - Wszyscy pamiętają niedawną tragedię w Bangladeszu. Nie dotyczyła ona co prawda branży spożywczej, ale brak monitoringu łańcucha dostaw i brak monitoringu praktyk wykonawców poskutkował w tym wypadku bardzo tragicznie. Wydaje się, że firma spożywcza, która importuje surowce powinna zastanawiać się nad tym, skąd one pochodzą, aby móc legitymować się poważnym podejściem do zasad zrównoważonego rozwoju. Zakłada on bowiem nieszkodzenie innym - dodaje.

Konsumenci oczekują, że firmy będą angażować się w zwalczanie ubóstwa na świecie. - Z danych Glob Scan przeprowadzonych w 2012 r. w 26 krajach świata, na pytanie czy przedsiębiorcy mają wpływ na zmniejszanie ubóstwa, 80 proc. respondentów odpowiedziało pozytywnie. W Polsce było to nawet 86 proc. ankietowanych. Tutaj pojawia się kolejny punkt zaczepienia dla zrównoważonej firmy. Jak może ona zwalczać ubóstwo? Jednym rozwiązaniem jest podejmowanie doraźnych akcji lokalnych, np. poprzez wspomaganie mieszkańców swojego otoczenia, innym zaś wpisanie w łańcuch wartości firmy korzystania z etycznych źródeł surowców, jak również sprawdzanie czy dostawcy stosują zrównoważone działania operacyjne - podkreśla członek Polskiego Stowarzyszenia Sprawiedliwego Handlu.

Zwraca uwagę, że w Polsce nie są prowadzone badania, które jasno pokazywałyby jak kryzys wpływa na budżety firm zainteresowanych zrównoważonym rozwojem. - Natomiast analizując sytuację na poziomie całej Europy można stwierdzić, że sprzedaż produktów spożywczych powstających w ramach sprawiedliwego handlu dynamicznie rośnie. W tym segmencie rynku odnotowuje się 15-20 proc. wzrosty na przestrzeni ostatnich lat. W ciągu pięciu lat rynek się podwoił - mówi Makulski. - Myślę tu o rynku produktów takich jak m.in. herbata, kawa, banany, suszone owoce, ryż, kakao i czekolada. W sumie rynek produktów certyfikowanych w systemie fair-trade obejmuje ok. 4 tys. indeksów towarowych - zaznacza.

Podobał się artykuł? Podziel się!

KOMENTARZE (0)

PISZESZ DO NAS Z ADRESU IP: 18.215.185.97
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

subskrybuj portalspozywczy.pl

Portal Spożywczy: polub nas na Facebooku



Obserwuj Portal Spożywczy na Twitterze


NEWSLETTER

Zamów newsletter z najciekawszymi i najlepszymi tekstami naszego portalu.

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.

Logowanie

Dla subskrybentów naszych usług (Strefa Premium, newslettery) oraz uczestników konferencji ogranizowanych przez Grupę PTWP

Nie pamiętasz hasła?

Nie masz jeszcze konta? Kliknij i zarejestruj się teraz!